Veckans topp 5

Vi på JMW diskuterar ständigt vad som fungerar och vad som inte fungerar kommunikationsmässigt. Jag har som tradition att skicka ut ett litet mail internt där jag samlar veckans, enligt mig, fem mest inspirerande kampanjer, case, filmer och applikationer. Mitt lilla veckobrev har landat lagom till fredagsölen och det har givit upphov till flera givande diskussioner om kommunikation. Vad som fungerar och inte fungerar. Bra eller anus. Ja ni fattar. Det vore tråkigt om den diskussionen skulle stanna vid vårt köksbord här på kontoret. Därför kommer jag försöka publiceras det här på bloggen varje fredagseftermiddag. Alldeles lagom till fredagsölen. Hoppas ni vill vara med och tycka till. Kommentera gärna och länka upp era egna favoriter.

So without further ado. Här kommer veckans topp fem.

Trevlig helg!

Social Memories

Social memories är en fin applikation från Deutsche Post DHL som sammanställer dina Facebookminnen i en liten bok. Du kan titta på den direkt online men ett stort plus är att den även går att beställa i ett fysiskt exemplar. Allt paketeras snyggt med infographics och du får bland annat svar på vilken som är din mest kommenterade bild, vem av dina vänner som är mest aktiv och vem du taggats med flest gånger på bild (det blev mamma för mig?). För er som tycker att ni sett detta förut så finns ett liknande franskt case från 2010.

Russian Facebook Roulette
Russian Facebook Roulette passar dig som kanske struntar helt i dina Facebookminnen. Bakom idén ligger ett par studenter från Miami Ad School. Lite synd dock att den inte är på riktigt. Men man kan säga att de verkligen lyft ”Whopper Sacrifice” till nästa nivå. Nu spelar du inte om dina vänner utan om ditt eget liv online. Kanske vore det skönt att börja om på Facebook igen. Lite som att förgöra sin stad i Sim City för att bygga upp en ny med bättre karta och mycket snyggare gatunät.

Ben & Jerry Fair Tweet
Kampanjen togs fram i syfte att uppmärksamma International World Fair Trade Day. Det hela går ut på att du donerar dina överblivna tecken i din tweet till ett budskap om Fair Trade. Ni kan se casefilmen här (http://www.youtube.com/watch?v=QX7busQUJo0&feature=player_embedded) Smart byggd applikation som inte kräver mycket från dig som användare. Det jag gillar mest är dock att man tagit tillvara på det faktum att vi inte använder alla tecken vi har till vårt förfogande på Twitter och gjort en grej av det.

US Navy Seals
Filmen ”Footprints” har ett par år på nacken men blev aktuell i och med att USA knep Bin Laden för två veckor sedan och den har snurrat runt sedan dess. Riktigt snyggt och berättar snabbt vad US Navy Seals handlar om utan ett vare sig skott eller blodband. Den här filmen tror jag att Guillo skulle tycka om.

Budweiser ”Poolball”

Ibland vill man ju bara göra ett event. Budweisers Poolball måste dock ha haft en enorm budget.  Fint hantverk och ett samarbete med FoX Sports som sände det hela live.  Jag vet dock inte om de bara gjort en spelplan eller om det finns flera. Kanske en turné att vänta? Som fotbollsintresserad öldrickare hoppas jag den når Sverige.

/Samuel Garlöv

Till toppen