Lindex 2.0

Lindex verkar vara ett företag som börjar förstå kraften i sociala medier, och som också på ett smart sätt lyckas dra nytta av den.

Hos Media Culpa läste jag härom dagen att de nu erbjuder bloggare att fritt posta produktbilder från sin sajt, via en ”blogga”-knapp som genererar en kod vilken bloggare klistrar in i blogginlägget. ”Blogga”-knappen är ett bra exempel på hur man bör tänka för att minimera de trösklar som konsumenter måste ta sig över för att sprida budskap. Det skall göras så enkelt som möjligt att sprida saker vidare, på samma sätt som det är viktigt att i första läget skapa budskap som är intressanta att sprida. Genom denna knapp slipper kunder vara oroliga för copyrightfrågor, och de slipper också spara hem bildfiler, ladda upp dem på egen server och länka till dem där. Nu är det bara att trycka på en knapp och kopiera koden. Snabbt och enkelt att göra och möjligheten till spridning ökar.

Lindex har även gjort som Centerpartiet och, som första webbutik, slutit samarbetsavtal med och implementerat Twingly, vilket betyder att bloggare som skriver och länkar till produkter visas som ”bloggkommentarer” hos Lindex. Bloggarna får också länkar tillbaka till sin egen blogg. Det skapas alltså ett tydligt incitament att skriva om Lindex produkter. Men, det innebär också att Lindex vågar öppna upp för eventuella negativa skriverier om produkterna. Det krävs ett stort mod för att våga ta in detta på sin egen sajt. Samtidigt skapar det stora möjligheter till automatiserad feedback till företaget. Är det t ex problem med ett plagg som kanske färgar kan man snabbt kommentera det i produktbeskrivningen, man kan föra ut budskapet i butik och märka upp varor så att konsumenter informeras i tid och kan undvika samma problem.

Twingly-länkar kan på många sätt fungera som en automatiserad varningsklocka för eventuella negativa skriverier, och på den positiva sidan så har vi ju det faktum att konsumenter mer och mer litar på andra andra konsumenter i sina köpbeslut. Kan man automatiskt få in produktrekommendationer från andra kunder i sin egen Internetbutik kan man nog vinna mycket, samtidigt som det faktum att man vågar öppna upp för negativa kommentarer skapar mer trovärdighet för hela företagets erbjudande och arbete.

/ Kristofer Mencák

Till toppen