Nu är det jul igen.
Vissa saker är säkra som amen som i kyrkan. Att kvällstidningar har ett löp om fästingar eller solen på våren kan du slå dig i backen på. Det blir inte midsommar utan att vi kan läsa om vilka snapsar som bör stå på midsommarbordet. Och inte heller blir det någon kräftskiva utan att vi har läst om kräfttesterna. Och så är det dags igen. För ”årets julklapp”.
Redan nu kan vi läsa om ett antal produkter som spås bli årets julklapp. Och fler kommer det att bli. SIBA har undersökt vad deras kunder tror blir årets julklapp, de tror att det blir en MP3-spelare.
Varje år används ”årets julklapp” som ett epitet i pressmeddelanden, reklam etc. Men frågan är hur framgångsrika dessa försök blir. Jag tror att inflationen i ”årets julklapp” har lett till att intresset minskat. Det är framförallt Handelns Utredningsinstitut som får genomslag för vad som kommer att ligga under julgranen.
Handelns Utredningstjänst brukar i slutet på november utse vad som blir årets julklapp. Förra året var det en mössa. På deras webbsida hittar du listan över de senaste årens ”årets julklapp”.
I år har IT-researcher tagit upp konkurrensen med HUI och spår att det blir den LCD-TV som blir årets julklapp. (Hur kunde de veta vad som står överst på min önskelista?).
BjM