Upplevelseindustrin framtidens melodi?
Var på föreläsning på Kairos Future idag på Nordic Sea Hotell. Föreläsningen handlar om vad Kairos kallar MeWe-genarationen och bygger på en enkät med 4000 respondenter i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt en expertstudie och lite annat smått och gott.
Många intressanta aspekter att fundera på kring den generationen som är på väg ut i arbetslivet. En sak som oroar många är att få ungdomar vill utbilda sig till tekniker. Det som är viktigast för dessa ungdomar ör att hitta ett arbete där de får uttrycka sig själva och visa sin identitet. För att göra en jämförelse med sportvärlden så vill de hellre åka freestyle än slalom. När det gäller arbete så upplever de teknik som just slalom – de har inget utrymme att freestyla.
Vad kommer då dessa ungdomar att arbeta med? Kommunikation, reklam, PR och underhållning är populära val. Intresset hos dessa ungdomar går från materiella värden till upplevelser och det påverkar även deras val av karriär. Kanske är det en tickande bomb för Sverige som snart står utan tekniker och tillväxt, eller så har dessa ungdomar rätt i att det är upplevelser och underhållning som kommer att dominera i framtiden. Vem vet.
Dock är det intressant att man idag kan utbilda sig till ”upplevelseproducent” på Luleå Tekniska Högskola. Det är inget nytt att prata om upplevelseindustrin, men kanske börjar det nu uppnå en sån legitimitet att det på allvar kommer att börja bli en egen näring, mer avancerad än bara renjakt i Norrland för tyska turister? En utbildning inom detta område kan mycket väl vara ett bevis på detta.
Säkerligen kommer vi att få se mer av den varan i framtiden. Häromdagen väntade jag på bussen på Birger Jarlsgatan och såg att en ny butik snart öppnar som heter Box Experience och som säljer – just det upplevelser. Två tecken i tiden och framtiden får snart utvisa vem som har rätt; MeWe-generationen eller de oroliga fyrtiotalisterna.
ToN