Slaget om överklassen

Vi ser idag en trend från företag att hitta nya lösningar för att komma förbi traditionell segmentering efter inkomst, geografi och ålder – som vi har nämnt här på bloggen tidigare (se länk längt ner). Inom mobiltelefonin talar man idag om ”mikrosegmentering” och ett exempel på detta är ”Gay Mobile” och ”The Buddy Bear” som vi tidigare har skrivit om här på bloggen som riktar sig uteslutande till homosexuella respektive riktigt unga användare.

Inom tidningsvärlden så ser vi exempel på tidningar som vill nya målgrupper som bland annat äldre läsare eller men mer ”high end”-målgrupp. För en tid sedan såg Elle Lyx dagsljus för första gången och i dagarna kunde vi läsa i Dagens Media om den nya gratistidningen Grand som riktar sig till personer 55+ som har en förmögenhet på minst 3 miljoner kronor (exklusive fastigheter). Ett annat exempel på ett företag som vill nå en exklusivare målgrupp är sajten Fina Gatan som vi bli som Blocket – fast för personer med större plånbok och intresse för märkesvaror.

Hur lätt denna målgrupp är att locka återstår att se. Utan tvekan är förpackningen och känslan av tidningen/produkten mycket viktig. En annan viktig framgångsfaktor är att man talar till målgruppen på med ett passande språk och en lämplig ton. Annars kan det kännas alltför utstuderat och konstlat. Ingen läsare vill känna sig som endast en bricka i spelet om annonspengarna.

Utan tvekan är det spännande med nya medier och vi hälsar dem hjärtligt välkomna på den svenska arenan!

Tidigare inlägg om segmentering:
Bloggar som segmenteringsmetod
Gaymobile-och-buddy-bear

ToN

Till toppen