SMS från påven!
Inför påvens vallfärd till Maria Zell i Österrike den 7-9 september startade den katolska kyrkan i Österrike den 29 juli en stor informationskampanj . Podradiosändningar och olika mobiltjänster är centrala delar i den service som erbjuds. Allt för att bringa besöket närmare människan genom att finnas i det offentliga rummet som ”mediebiskopen”Egon Kapellari själv uttrycker det. SMS och andra mobiltjänster marknadsförs inte bara via kyrkans olika tidningar utan även via stortavlor och annonser över hela landet nu i augusti.
Så påvens besök kan förberedas med ett omsorgsfullt valt citat ur påvens skrifter som innehåller tankar om Gud, den kristna tron, människans innersta väsen och meningen med livet. Dagens påve-sms som nyss kom lyder ” Der Mensch fängt im Mutterschoß an und bleibt Mensch bis zu seinem letzten Atemzug”.
Eller kanske en välsignelse lockar mer? Under påvens vallfärd till Maria Zell så kan man dagarna strax före ankomst dit prenumerera på välsignelser per sms.
Eller kanske en bakgrundsbild på påven, sånger från gudstjänsten, koralsånger från munkar i Stift Heilegenkreuz eller ringsignaler såsom ljudet från kyrkklockan i Maria Zell där påven kommer att hålla sin gudstjänst? Och om detta inte räcker så kan man på hemsidans on-line shop beställa pilgrimskost, idolbilder på påven eller köpa kopior av Madonnabilden i Maria Zell-kapellet för 10 000 kronor.
Historien förtäljer att påven själv valt mobilen som kommunikationskanal och har gjort det sedan drygt två år i samband med andra större vallfärder eller sammankomster. Den österrikiska kampanjen är en vidareutveckling av de tidigare sms-tjänsterna och ett unikt initiativ för den katolska kyrkan i Österrike.
Så påven hänger med. På ytan. Vore kul att veta vad kampanjen ger i slutändan. Vem prenumererar på tjänsterna? Är det ett uppdaterat och långsiktigt sätt att få in kollektpengar? Skapar denna närvaro i det offentliga rummet verkligen det genomslag påven och hans anhängare efterfrågar? Och framför allt, vad säger han egentligen människor år 2007? Och kanske framför allt unga människor som man säkert tänker attraheras av de här ”nyare” kommunikationsformerna . . .
Men se, nyfiken blev ju till och med jag. Och världens vackraste mobilsignal har jag nu också.
BrS