Årets PR-floppar…favorit i repris

Och så var det dags för årets PR-floppar. Fortsätter på samma tema som flipparna. Lite präktigt. Ganska tråkigt. Och det vi känner igen några inslag från 2006

Låt oss konstatera att 2007 kommer att gå till historien som ett ganska grått, trist och präktigt år. Nästa år vill vi se mer kärlek och glädje.

Och så till flopparna:

Alliansregeringen. Reinfeldts regering fick en katastrofstart redan förra året. Och då menar vi katastrof. Just när vi trodde att vår nya regering nått den absoluta PR-botten visar det sig att det finns ytterligare en lägsta nivå som regeringen nådde under 2007. PR-mässigt har regeringen med statsministern i spetsen haft svårt, i det närmaste omöjligt, att sätta bilden. Och det lustiga i kråksången är att oppositionen inte heller försöker sätta någon bild. Mona, Lars och språkrören sitter på läktaren och låter regeringen göra självmål efter självmål. Odenberg avgick. Schenströmaffären. Raset i opinionssiffrorna. Fastighetsskatten. Regeringen Reinfeldt sitter kvar i sadeln fram till nästa val men frågan är om de lyckas få förnyat förtroende av det svenska folket. Regeringskansliet behöver se över sin kommunikationsstrategi. Och det är snabbt.

Flaskvatten och flygresor. Vatten på flaska och flygresor fick symbolisera miljöförstöringarna i konsumtionssamhället. Numera funderar vi en och två gånger extra varje gång vi köper buteljerat flaskvatten. Och flyger gör vi bara när vi måste. Flyget går en tuff match till mötes PR- och miljömässigt.

Fredrik Reinfeldt. Ett år utan positiva avtryck. Kvar finns bara minnet av en stressad och vresig statsminister som överraskades av sin närmaste medarbetares hantering av sin jour. Borta är den trevlige oppositionsledaren som vann valet genom att stryka alla medhårs för knappt ett och ett halvt år sedan. När kommer någon av de tre övriga partiledarna i regeringen rycka åt sig stafettpinnen och ta över ledarskapet för alliansen? Och vem blir det? Mitt stalltips är Maud Olofsson.


Stureplan. Inte lika hett som det var. Inte lika omskrivet som det en gång var. Ytligheten ifrågasätts. Stureplans egen prinsessa och symbol blev portad från flera av etablissemangen runt Stureplan. Stureplansauran har börjat svalna.

Ericsson och Carl-Henrik Swanberg. Från att ha varit allas idol, gullegris och Ericssons räddare har Swanberg blivit hackkyckling. En oförklarlig vinstvarning och mediebilden förändrades. En aktiekurs som tog hissen ned flera våningar. Är hans dagar räknade som chef över den svenska stoltheten?

Second Life. HSB bygger hus – höga hus. Svenska Institutet öppnar ambassad. Men är det någon som är där? I sånt fall är de i målgruppen? Upp som en sol. Ned som en pannkaka.

Bubblare
Eurovision Song Contest. Eurovision är väl den enda gemensamma agendan vi har i Sverige nu för tiden och är väl den enda aktivitet i landet som berör i princip alla. Man hatar, älskar eller bara tittar på och har massor av åsikter. Redan förra året tyckte vi att det peakat. Men Eurovision faller långsamt. Och inte blev det bättre av att vi hoppades på succé i Helsingfors och det blev fiasko (och det är ju den öst- och centraleuropeiska grannröstningens fel).

Göran Persson. Från Rosenbad till PR-konsult. Diskussion om ersättningar. Ifrågasatt av sina forna partikollegor. Inte någon PR-succé direkt 2007, heller.

Övriga nominerade till flopplistan var:

  • Svenska TV-serier – vem tittar? 
  • Kallbadhus på Riddarfjärden – ingen vill bada!
  • Peter Jidhe – vem orkar?
  • Britney Spears – vem bryr sig?
  • Foppatofflan – antingen älskar man eller hatar man.
  • Carnegie – oj, hur kunde det gå så fel?
  • Snabbmat – känns inte så fräscht…

Björn

Till toppen