Where everybody knows your name

För några år sedan träffade jag en entusiastisk entreprenör som – inspirerad av USA – var övertygad om att lokal-tv var framtiden. Eftersom lokal-tv för mig då var identiskt med suspekta program på Öppna kanalen var jag rätt skeptisk. Dessutom trodde jag nog att vi, i den globaliserade värld som vi trots allt lever i, faktiskt var mer intresserade av tv-program av och med likatänkande i Japan, USA och Italien än av våra grannar. Jag var helt enkelt oerhört kritisk till lokal-tv och lokaltidningar som affärsidé.

Idag kan jag konstatera att jag nog hade fel. Åtminstone stockholmarna ÄR otroligt intresserade av sina grannar. Om detta vittnar inte minst den framgångsrika ”lokaltidningen” Stockholm City. Som nu i en stor reklamkampanj utmanas av Aftonbladet Stockholm.

Och ja, digital-tv kommer med största sannolikhet att öppna dörren för många framgångsrika lokal-tv-entreprenörer – även i Sverige. Det är jag numera övertygad om.

Underskatta aldrig den lokala vinklingen.

/ FrF

Till toppen