JMW öppnar kontor i Cannes – Rapport från Cannes – tisdag

Idag öppnade JMWs kontor på Croisetten i Cannes. Det är ett litet kontor. En stol och ett skrivbord. Ett mycket tillfälligt sådant. Vi har hyst in oss på ett av hotellen i reklamfestivalstaden. Tanken var att jag skulle ägna dagen åt att bli ytterligare inspirerad. Men efter en veckas frånvaro från HQ i Stockholm gjorde sig verkligheten sig påmind. Att-göra-listan som var lång när jag åkte ned hit hade inte blivit kortare utan snarare tvärtom. Det var bara att ta tjuren vid hornen och sätta sig på hotellrummet och börja jobba. Men jag måste erkänna att det är svårt att koncentrera sig när jag vet att det myllrar av spännande seminarium tvärs över gatan. Och att det finns massor av människor man kan diskutera med. Men en man måste göra vad en man måste göra. Det gäller även PR-konsulter som fått möjligheten att åka  till Cannes Lions.

Men tanken med denna blogg var inte att beklaga mig över hur fasansfullt det är att jobba på distans. Utan snarare berätta om de otaliga möten med människor som man får möjlighet att träffa i Cannes. Det är bara att acceptera och konstatera att Cannes Lions är en mötesplats för många av de främsta inom kommersiell kommunikation. Här nere är framtiden extremt närvarande eftersom alla funderar över hur framtidens kommunikation ser ut. Vilka sätta, vilka vägar ska vi välja för att kommunikationen så att den når de resultat som våra uppdragsgivare önskar. Cannes är också platsen för inspiration. Gårdagens prisutdelning gav mig både en och två ahaupplevelser och till och med några wow-stunder.

Att den kommersiella kommunikationen befinner sig vid ett vägskäl är ganska tydligt. Det är nog inte ett vägskäl utan snarare motsatsen. Flera vägar övergår i en bred väg. Det är intressant att se att nästan alla vinnare som presenterats hittills har inslag av traditionell PR, online-PR och traditionell reklam. Nästan alla vinnare har lyckats engagera sina konsumenter online, fått dem att föra historien vidare och göra den till sin egen. Låt oss konstatera att det är de sociala medierna som utlöst detta som möjliggjort detta systemskifte.

Det kommer mera från Cannes.

Björn Mellstrand

Till toppen