Varumärken kommer och går. Men vissa består
Det händer massor i våra livsmedelshyllor. Varumärken kommer och går. Men vissa saker verkar bestå, trots att ingen köper dem. Pommac verkar vara rotat i den svenska folksjälen som få andra produkter. Jag tror inte att Carlsberg hade räknat med läskens folkliga förankring och den mediala uppmärksamhet som de har fått kring att läsken ska försvinna från butikernas kyldiskar. En snabb sökning visar att under de senaste dagarna har ett femtiotal medier har uppmärksammat att Pommac ska försvinna. Aftonbladet uppmärksammar Petter, 16 år, som startat en kampanj för att rädda Pommac. För en stund sedan hade över 30 000 personer skrivit under namninsamlingen.
Frågan är om detta är bara är ett PR-initiativ i syfte att öka uppmärksamheten kring läsken. Det vore ett högt spel. Men ganska kul. Eller är det bara ett uttryck för ren och skär nostalgi – drömmen om folkhemmet?
BjM