Veckans topp fem. V 20

If I Die
I förra veckans lista skrev jag om den ganska så vågade Facebookapplikationen Russian Facebook Roulette och till veckans lista har jag hittat ytterligare två stycken rätt vågade appar. Facebookapplikationen If I Die marknadsfördes genom att den spårade vissa personers Check Ins på Facebook och Twitter. Personerna blev sedan uppringda på den plats där de befann sig. På andra sidan luren väntade Döden med meddelandet att ”Death can catch you anywhere at anytime…” Personen uppmanades sedan att gå in på IfIDie.com för att spela in och förbereda sin allra sista statusuppdatering. Här kan ni se hur det hela gick till.

Axe Multiple Girlfriend App
Den här Facebookapplikationen, Axe Multiple Girlfriend App kommer från Ogilvy i Tunisen och marknadsför ”The Axe Effect”. En väldigt grabbig applikation men som använder sig av den känsligaste av alla statusuppdateringar nämligen Relationsstatusen. Jag känner inte många som skulle vilja mixtra med den kan jag säga. Men när jag pluggade i USA för ett par år sedan var det en annan utbytesstudent i min klass som ogenerat berättade att han använde sig av multipla Facebookprofiler för att hålla koll på sina olika relationer. En enkel applikation av det slaget kanske hade varit att gå ytterligare ett steg. Kanske något för Nivea som motdrag mot denna killkampanj?

Peta’s Auto correct
Organisationen PETA (People for the Etichal Treatment of Animals) har gjort en smart grej mot en nischad målgrupp. För att uppmärksamma att apor far illa när de används i reklamfilmer har de tagit fram en applikation för Word som installeras i datorerna hos manusförfattare i reklamindustrin. Applikationen reagerar när manusförfattaren försöker skriva in apor, gorillor, eller schimpanser i sina manus och lägger då automatiskt till en informationstext om djurens situation med en URL som länkar vidare till en kampanjsite med ytterligare information. Kul och smart sätt att skapa ambassadörer på. Se hur det fungerar här.

Save as WWF
Ytterligare en applikation för Word som jag faktiskt tycker är strået vassare än PETAs. WWF i Tyskland har skapat ett filformat för Word som inte går att skriva ut. Syftet är att spara papper och skapa uppmärksamhet kring skövlingen av våra regnskogar. Den har i alla fall fått mig att tänka efter innan jag skriver ut en massa onödigt papper på jobbet. Spana in deras casefilm här och ladda ner applikationen på www.saveaswwf.com . Think before you print!

Fur Ipad Ad
Ytterligare en intresseorganisation med en smart kommunikationslösning fast denna gång i en lite nyare kanal. VGT är en organisation som kämpar mot djurplågeri inom pälsindustrin. De har tagit fram denna annons för Ipad där dina fingerrörelser blir en blodig del av hela annonsen. Vore intressant att se en uppföljning med siffror på hur lång tid läsaren exponeras för denna typ av annons jämfört med traditionell print. Här ser ni hur annonsen fungerar.

Till toppen