Veckans topp fem om Cannes Lions

Nästa vecka delas Lejonen ut i Cannes. Det ska bli väldigt spännande att se vilka som vinner! Under veckan har spekulationerna och tipsen flödat. Den mest omfattande listan hittar ni här. Jag har plockat ut mina fem personliga favoriter. Presenterade nedan utan inbördes ordning.

The After Hours Athlete – Puma
Flera bra kampanjer från Puma den senaste tiden. Som fotbollsfanatiker gillade jag så klart Puma Hard Chorus men jag tror att The After Hours Athelete går hem hos fler. Hyllningen till alla oss som inte är världsstjärnor men hjältar ändå. En snygg spark från Puma i kampen om livsstilssegmentet med de andra skotillverkarna.

The Force eller ”Lilla Darth Vader” – Volkswagen Passat
Jag kan inte få nog. Har säkert tittat på den här filmen 30 gånger. Det är den lilla ungens små rörelser i den mäktiga Vaderkostymen som gör det. Härligt också att se en reklamfilm där bilarna inte bara kör på serpentinvägar i Frankrike eller sladdar ute i en saltöken.

Save as WWF – Världsnaturfonen
Jag har bloggat om denna kampanj tidigare och håller tummarna nu. . Kan inte säga att jag använder applikationen men den har verkligen fått mig att tänka till att inte skriva ut en massa onödigt skit hela tiden

Hunter shoots a bear – Tippex
Under 2010-2011 har vi sett flera Youtube-kampanjer där man som tittare kunnat interagera med filmklippet. En av de första som jag själv såg var faktiskt Bojans ödmjukhetsskola men Hunter shoots a bear från Tippex går nog längre. Den har nog inspirerat många att börja utforska möjligheterna med Youtube ytterligare.

Republiken Corinthias –Nike
Ska man göra succé i Brasilien så ska det handla om fotboll verkar det som. Nike har gått hela vägen i kampanjen för fotbollsklubben Corinthias 100-års jubileum. Man har visat på god kunskap om fansens stora kärlek till klubbmärket. I många fall är den kärleken större än till det egna landet och det använde man sig av i den här kampanjen fullt ut. Man skapade ett eget land för Corinthias. Komplett med ambassad, valuta, pass och president! Det hela tas ut snyggt både online och offline.

Trevlig helg!

/Samuel

Till toppen