Veckans topp fem. V 21

The Pissalyzer

Kiss verkar vara ett populärt grepp nuförtiden. Primärvården i Göteborg gjorde för en tid sedan en kampanj i pissoarerna på Ullevi för att öka kunskapen om den egna verksamheten och vikten av att hålla koll på prostatan. Och nu kommer ytterligare en kisskampanj. Denna gång från Italien med syftet att förebygga rattfylleri bland män. Jag vill inte beskriva i ord hur värmen från kisset avtäcker ett meddelande om din onykterhet på ett klistermärke i pissoaren så därför tycker jag att ni ska titta på kampanjens casefilm istället Ingen tvekan om att det är ett relevant medieval för ändamålet.

Donate a Word

Förra veckan skrev jag om Peta’s Auto Correct som använde sig av stavningsprogrammet i Microsoft Word för att få ut sitt budskap. Här kommer ett kampanjförslag från studenterna på Miami Ad School på ungefär samma tema. Idén bygger på att man använder sig av rättstavningsprogrammet i webbläsaren Google Chrome för att driva trafik till en kampanjsite. Väl där uppmanas du att donera pengar, 10 cent per ord, till UNICEFs utbildningsprogram. Jag gillar att det inte är en fast summa utan att den är beroende av antalet bokstäver i ordet du stavat fel på. Jagskullegärnadoneraomdetvarmöjligt.

Turkcell tweets

Ett bra exempel på en enkel men engagerande Twitterkampanj från Turkiet där man verkligen gjort rätt kanalval för att nå ut till målgruppen. I detta fall gällde det vana internetanvändare. Twittereliten helt enkelt. Jag gillar också att man inte drog ut på kampanjperioden. Här var det bara sju dagar som det gällde. Turkcell placerade en telefon i en låda som riggades upp framför en kamera med en videolänk. Lådan täcktes av lappar med små budskap på. Man skapade en egen hashtag för kampanjen och uppmanade folk att twittra budskapen på varje lapp följt av den egna hashtagen. I takt med att budskapen twittrades ut av användarna plockades lapparna av och telefonen avtäcktes sakta men säkert. Något som alla kunde följa via videolänk. Hasthtagen spreds och drev nya followers till Turkcells eget konto. Totalt skapades över 56 000 tweets under kampanjen som varade i en vecka. Den som twittrade ut den sista lappen vann en telefon. Se deras casefilm här.

Gatorade Replay

Det här är en gammal kampanj men eftersom det börjar dra ihop sig till Cannes Lions snart så vill jag lyfta fram den. Gatorade Replay var en av de stora vinnarna i Cannes förra året. Personligen tycker jag den är underbar. Den har allt. Det finns hela tiden en nära koppling till produkten och målgruppen. Här finns drama och action. Och en smart integrering mellan tv, sociala medier och ett fysiskt evenemang. Visst var budgeten säkert enorm men så var även kampanjens genomslag. Det är väldigt, väldigt amerikanskt men det är engagerande som bara den.

Pojke och utter leker på Zoo

Mitt sista tips denna vecka är ingen kampanj. Ibland kan det räcka med ett gulligt videoklipp för att förgylla dagen. Här ser ni en liten pojke som leker Följa John med en utter på San Diego Zoo. Klippet är upp i över 800 000 visningar på Youtube efter bara ett par dagar.

Trevlig helg!

Samuel Garlöv

Till toppen