Twitterutvecklingen 2013 visar att Twitter är svårt

I veckan presenterades årets Twitterscensus 2013 av Intellecta Corporate. Från 299 000 konton förra året till 475 477 idag. Av dessa är 219 000 konton aktiva (de har twittrat minst en gång de senaste 30 dagarna). Mycket aktiva är 80 000 användare (minst ett twittermeddelande om dagen) vilket är 66 procent mer än förra mätningen.

För mig visar det verkligen vilken hög inlärningströskel twitter har. Tänk den extrema medieuppmärksamhet twitter har haft, så gott som dagliga påminnnelser. Antalet användare är alltså inte ens fördubblat under det senaste året trots att det inte finns en tidning eller tv-program som inte hänvisar eller nämner Twitter regelbundet. Jämför Facebooks utveckling 2007 som i Sverige gick från 70 000 till 1 miljon på cirka 6 månader.

Det man ser sedan 2011/2012 för Twitter är att antalet registreringar per månad sjunker men är stabiliserat ca 10 000 nya per månad så det ökar fortfarande. Högre än när när medieeliten flyttade in på twitter 2009.

Jämför man i Norden är Sverige och Norge per capita de med högst aktivitet medan man i Danmark och Finland ligger långt efter (med reservationen för att man i Danmark och Finland fortfarande väljer att skriva på engelska eftersom det inte är så många som twittrar än). Sverige

Bredare användande

Hampus Brynolf menar nu att twitter utvecklas från medie-, journalist- och teknik-sfären till ett mer brett användande. Flera olika indikationer finns på detta i undersökningen, alltifrån analyser möjliga att göra av ”beskrivningstexten” på varje konto eller var twitteranvändarna hamnar i klustret berättar Brynolf. Förskjutningen sker alltså från medieliten till något lite mer folkligt och bredare. Kanske till och med på väg ner i yngre målgrupper vilket vore glädjande.

Alla svenska twittrare återfinns i en vacker färggrann graf, den färg du får i grafen betyder att du följer och följs av ungefär samma andra konton. ”Urexemplet på detta kan illustreras med att ett konto som bevakar nationalistiska rörelser och personer på twitter kommer sannolikt att själv tillhöra detta kluster. Att så är fallet är inte en bugg, det är en feature.” som Hampus Brynolf skriver i frågor och svarsdelen på sajten.

Grafen klustrar likadant som förra året och de kluster som bildas har fått ett namn som Intellecta tycker verkar vara den minsta gemensamma nämnaren, t.ex. media, politik, it, tech, kändisar, sport eller utbildning.

Filterbubble or not

Nytt är att du kan söka efter vilka du följer och följs av, vilket gör att du får en god bild av vilka kluster du rör dig inom. Genom Twittercensus kan vi visualisera klusterbildningar, vi ser att det ofta snurrar runt saker inom samma kluster. Betyder det här att vi bara ser varandra och förstärker varandra i så kallade filterbubblor.

Hampus Brynolf menar att vi inte ska prata om Twitter som en kanal, för det ser olika ut beroende på vilka vi är och vad vi väljer att följa.

Tobias Brandel skrev i SvD under rubriken ”Svenskar isolerade i Twitter-bubblor”:

”När politiker hävdar att de använder Twitter för att de vill finnas där vanliga människor finns, så är det helt enkelt inte sant. En specialsökning på exempelvis Göran Hägglund (KD) visar att både de han följer och de som följer honom finns i några skarpt avgränsade grupper.”

Det där är en viktig poäng och bör t.ex. granskas av journalister vid större debatter MEN adresserar inte ett annat twitteranvändande. Det som innebär att man INTE bara ser tweets från de man väljer att följa. Det riktigt intressanta är ju det man hittar vid sökningar på specifika ord/begrepp/namn eller flödet under en hashtagg. Då ser man ALLA som valt att delta i de diskussionerna och då sker inflödet från andra personer än de som tillhör ens egen filterbubbla. Det är ju det som är mervärdet i verktyget, möjligheten att följa alla de samtal som sker runt en fråga!

Personligen har jag valt en twitterstrategi som gör att jag följer de som följer mig. Dels gör jag det av respekt mot dem som valt att se mig som relevant att följa dels att jag ofta inspirerat till det där första klivet ut på Twitter  och då vill man ju hälsa välkommen till twitter genom att följa tillbaka. Här kan man se hur min graf ser ut.

Men när jag loggar in på Twitter så ser jag inte bara tweetsen från de 11 000 jag valt att följa utan ser framför allt vad människor tycker och tänker på saker jag valt att bevaka. Det innebär att jag kan se tweets från sport-och hiphopflöden trots att jag säkerligen följer få sådana twittrare. För mig är Twitter fortfarande ett verktyg att se bortom horisonten. Ett oändligt aldrig sinande kunskapsflöde! Om man väljer att blicka bortom de egna nätverken.

/Brit Stakston

Här kan du se Hampus Brynolf presentation av Twittercensus

P.S Det här är inlägg 52 av 100 i bloggutmaningen #blogg100, här kan du läsa vilka andra som deltar. 

Till toppen