Twitter för en pr-konsult

När jag nu ändå tagit en folkbildande ansats i debatten runt Twitter visar jag här vad denna skattkista kan vara. Testar själv konstant vad man kan göra och vill försöka förklara varför jag anser att Twitter gör mig till en bättre kommunikationskonsult. Sen ersätter det självklart inte  allt annat – varken för mig i jobbet som arbetsredskap eller för mina uppdragsgivare som plattform för kommunikation.

Sammanställde en lista häromdagen för Dagens Media med ”heta” twittrande journalister som alternativ till den de publicerat. I Dagens Media-lista var ”flest följare” huvudkriteriet för att vara ”het”. De andra dimensionerna av vad Twitter kan vara vid sidan av en pushkanal att pumpa ut sina budskap lyftes inte fram. Inget om dialogen som Twitter också bygger på. Inget om vilket briljant omvärldsbevakningsverktyg det är – i realtid.

Jag förstår att kritiska eller tveksamma branschkollegor inte ser relevansen i att följa t.ex. Annika Lantz megafåneri eller Jan Helins tystnad. Sen handlar Twitter  för mig också om att, till största del, följa andra personer än journalister. Relevanta kategorier för en kommunikationskonsult som vill börja med Twitter är till exempel:

  1. Journalister
  2. Politiker
  3. Företag
  4. Reklam, PR & sociala medieprofiler
  5. Kunskapsnav

Twitter handlar om att bredda din syn på vilka källor som är relevanta för den kunskap du behöver för att ge dina uppdragsgivare det bästa stödet i deras kommunikativa utmaningar. Här finner vi i realtid de mest uppdaterade, dagsaktuella och nya perspektiv som behövs för att hantera deras verklighet och deras kommande utmaningar på bästa möjliga sätt. Men inte bara där. Förstås.

Sociala medier förändrar radikalt spelplanen för många av oss inklusive våra uppdragsgivare. På Twitter synliggörs delar av detta. Just nu. Och det är de riktigt intressanta aspekterna av tjänsten.

Gör också gärna sökningar på viktiga ord för de uppdragsgivare ni har och se vad ni finner eller läs Forbes 21 Twitter-tips om ni fortfarande är tveksamma.

Ordnar era uppdragsgivare events eller kongresser så bör ni kunna hjälpa dem i beslutet runt och implementering av t.ex. backchannels under själva genomförandet. Det är inte givet att eventfirman ni anlitar har koll på det idag. För att kunna ge ett bra stöd i det läget måste man också förstå hur det används. Ofta genom att först ha provat själv. Internt rekommenderar vi företag att använda den interna mikrobloggstjänsten Yammer för att förstå dynamiken i mikrobloggandet. Det blir då en erfarenhet att relatera till för alla anställda trots att man inte är involverad i de delar av t.ex. företagets kundtjänst som distribueras till Twitter.

Så om du är nyfiken på Twitter öppna ett konto, läs Mikael Zackrissons introduktionspost Twitter for dummies och följ personer du tycker är intressanta. Mitt twitterflöde är en ström av kunskap bestående av flera hundra smarta personer.

Sen är Twitter inte lösningen på allt. Och … det handlar inte om en tjänst. Det handlar om ett nytt förhållningssätt till sin omgivning. Aldrig om enstaka tjänster.

1. JOURNALISTER

Idag bör en kommunikationskonsult känna till vilka av uppdragsgivarens nyckeljournalister som finns på Twitter. Medieutvecklingen och hur det påverkar våra uppdragsgivare är centralt för oss i vårt arbete. Det är ignorant att inte intressera sig för det. En hel del av den realtidskonversation som sker runt dessa frågor missar man om man inte deltar.

Följ därför t.ex. journalister på Twitter som driver på och är viktiga i den utveckling som sker i mediehusen idag. På Twitter ger de insyn i sina redaktionella utmaningar, traditionella mediers utveckling i stort och bjuder på så mycket kunskap och efterfrågar dialog.

Följ också hur journalister förändrar sitt arbetssätt genom Twitter. Alltifrån den realtidsinblick som ges under tillblivelsen av ett reportage till hur de framför ögonen på oss etablerar direktkontakt med företag eller tydligt efterfrågar personer att intervjua … Det här måste vi självklart förstå, se och hantera. Tänk er en twittrande reporter från en av dina uppdragsgivares stora händelser. Är det flödet helt irrelevant? Självklart inte. Det betyder ju dock inte att alla medierelationer kommer att ske via Twitter.

Det är inte antingen eller utan både och. Företagen kan idag via sin närvaro i de sociala medierna lika gärna få redaktionellt utrymme via en tweet. Det vill säga tweeten hade inte det i syfte – företaget konverserar och saker kan snappas upp precis såsom de bästa nyheterna alltid kunnat snappas upp av den vaksamme journalisten.

Och nej Fredrik Svedjetun det som twittras från företag är oftast inte (eller ska inte eftersom så få finns där än) vara regisserat eller kommunicerat för att en konsult håller i en taktpinne. Här missas hela huvudpoängen runt sociala medielogiken: transparens, autenticitet, personlig närvaro och dialog.

Och precis detta är en av branschens viktigaste frågor vad gäller sociala medier  – hur man säkerställer att det inte blir en marknadsplats för kampanjbudskap regisserade av konsulter eller marknadschefen. Om vi inte driver på och debatterar dessa aspekter kommer vi t.e.x se en urvattnad företagsbloggosfär skriven av konsulter. Värdelöst. Ointressant. Och inget jag vill se automatgenererat till Twitter. Lika ointressant som regisserade tweets. Ingen kommer att ha nytta av dem.

Men låt mig förklara varför jag följer bl.a. dessa journalister:

@kingsasanden – Kinga Sanden, utrikesredaktör Sydsvenska Dagbladet, nominerats till Stora Journalistpriset i klassen Årets förnyare för sitt sätt att använda Twitter under sina utrikesreportage. Den här nomineringen säger allt om vad Kinga provat i sin yrkesutveckling samt vad journalister och Twitter kan handla om: ”För att hon i realtid med hjälp av Twitter hittar svåråtkomliga källor och information i utrikesjournalistiken och vidgar världen för läsarna.”

@tinla – Tina Lagerström, Nyhetschef Länstidningen Södertälje, visar vad man kan göra i relation till sina läsare som twittrande nyhetschef och fångar även upp artikeluppslag via Twitter.

@mjsvdMartin Jönsson, redaktionschef Svenska Dagbladet, en av de viktigaste personerna för den svenska medieutvecklingen och en av de stora inspirationskällorna de senaste två åren för mig. Han gör det enkelt och självklart.

@niklasorreniusNiklas Orrenius, journalist, Sydsvenska Dagbladet, visade med sitt rapporterande på SDs landsmöte hur twittrande under möten och konferenser skall göras för att skapa kännedom om det som händer även utanför möteslokalerna.

@matsknutson Mats Knutson, inrikespolitisk kommentator, Rapport. Värdet av att följa vad och hur han rapporter under till exempel Folkpartiets landsmöte talar för sig självt för en kommunikationskonsult. Sen får vi se om han upptäcker att det finns en massa människor som pratar med honom också.

@anettenovak – Anette Novak, chefredaktör Norran, det utvecklingsarbete som sker av Norran får vi ta del av i Anettes twitterflöde och ofta tillsammans med bra lästips särskilt vad gäller dagspressens utveckling.

@andersmi – Anders Mildner, kolumnist Svenska Dagbladet och verksam vid Media Mötesplats Malmö. Tror Anders är en av de som gör saker idag som kommer att vara viktiga även om 10 år.

Så här skulle jag kunna hålla på och räkna upp minst 30-50 journalister till några av dem fanns ju med här också. Se också Niclas Strandhs twitterlista för journalister samt Makthavare.se som har tre bra listor: journalister, ledarskribenter och deras egen redaktion.

2. POLITIKER

Självklart bör en kommunikationskonsult bevaka och känna till vilka av de beslutsfattare etc som är viktiga för uppdragsgivaren som finns på Twitter. Följ dem och se vilka frågor som är aktuella för dem – i realtid – och inte bara det som de på pappret sagt sig vara engagerade i. Exempel är Göran Hägglund, Gudryn Schyman, Maria Ferm, Kent Persson, Anna Troberg eller Johan Ulvenlöv. Personligen gillar jag, vid sidan av Gudryn alla dessa engagerade, kämpande lokalpolitiker som finns på Twitter som ger mig inblick i deras vardag.

Fler twittrande politiker hittas via Niclas Strandhs politikerlista eller genom Twixdagen.

Uppdatering 14:16 25 november: Ett bra sätt att hitta just lokalpolitiker är att använda sig av Martin Lindvalls wiki över heltids- och deltidspolitiker som verkar i riksdag, kommun och landsting – det vill säga riksdagsledamöter, region- och landstingsråd samt kommunal- och oppositionsråd. Wikin omfattar alltså inte de tiotusentals fritidspolitiker som uppbär sin huvudsakliga inkomst från arbete utanför politiken. Dessutom är Martin själv absolut värd att följa på twitter! Han är tidigare pr-konsult med grym koll på sociala medier nu arbetar han på Fastighetsägarna och det ska bli spännande att se vad som händer där.

3. FÖRETAG/ORGANISATIONER

Idag bör en kommunikationskonskult hjälpa sina uppdragsgivare att ta klivet ut i det nya medielandskapet och planera det i en sociala mediestrategi. Stötta uppdragsgivaren i att inte primärt se det som en kanal för ännu några kortsiktiga kampanjer. Visa på nya sätt att mäta. Helt enkelt hjälpa dem att börja distribuera sin närvaro. För de vill och det är förstås de som ska finnas på t.ex. Twitter och diskutera de för dem angelägna frågorna. Inte vi konsulter.

Men för att kunna hjälpa dem måste även vi lära oss förstå sociala medielogiken i grunden. Inte låta vår egen syn på sociala medier styra de råd vi ger uppdragsgivaren. De egna medievalen har ju aldrig någonsin styrt medievalen. Och vi måste framför allt våga se våra nya roller.

Se denna sammanställning av några företag som finns på Twitter  eller botanisera bland den ’caselista’ på Twitter som Niclas Strandh lagt upp.

4. REKLAM/PR & SOCIALA MEDIEPROFILER

För att öka sin egen kompetens om den utveckling vår bransch står inför finns det ett stort antal yrkesverksamma konsulter som delar med sig av sina erfarenheter och sin kompetens i fantastiska bloggar. Många av dem är också aktiva och generösa med sina reflektioner på Twitter. Det handlar om reklam, pr, kommunikation, SEO och mätning i en härlig mix.

Några självklara att följa är: Niclas Strandh, Johan Ronnestam, Nikke Lindqvist,  Hans Kullin, Jerry Silfwer, Judith Wolst, Annika Lidne och Micco Grönholm.

För fler att följa inom det här området se gärna Peter Wirheds lista över svenska sociala medieprofiler 

5. KUNSKAPSNAV

Joakim Jardenberg får representera en alldeles egen kategori…för sitt engagemang och arbete med att driva på verksamheter som inte ser hur nätet påverkar deras verksamhet  – be it myndigheter eller traditionella medieaktörer. Den typen av kunskapsnav som Jocke representerar finns inom alla branscher och många av dem finns på Twitter. För mig personligen är Jocke definitivt en av de stora som betyder något. Vi behöver människor som vågar något.

Dessutom följer här två andra poster där jag puffar mer personligt för några av mina följare, del 1 finns här och del 2 här.

Hoppas det inspirerat mer än avskräckt och addera gärna dina favoritexempel på Twitters styrka eller personer du gärna vill tipsa andra om att följa!

/Brit Stakston

Till toppen