Trend: iPod hjälper till att sälja premiumbilar
Till dags dato har Apple sålt 22 miljoner iPodar och 500 miljoner MP3-låtar världen över. När det gäller marknaden för MP3-spelare har Apple en total marknadsandel på 70%. I år förväntas den totala försäljningen av MP3-spelare landa på 15,9 miljoner spelare jämfört med 7, 5 miljoner förra året.
Denna explosion av iPodar (för det är främst iPodar vi pratar om) världen över har dessutom skapat en stor eftermarknad och marknad för tillbehör. Idag pratar man om uttrycket ”the iPod Economy” vilket visar vilket genomslag den här till synes lilla apparaten har haft världen över (u-länderna undantaget).
Ett ytterligare bevis på detta är att varumärken iPod nu är fint nog att förknippas med premiummärken som Mercedes-Benz och BMW. iPod-kompatibiletet har blivit ett försäljningsargument som man vill poängtera i sin reklam. Se Mercedes annons:
Först ut var BMW, men på den stereo som ingick kunde man inte se vilket artist som sjöng, bara filnamnet. Mercedes på ett elegantare sätt lyckats integrera produkten i sina bilar och dessutom lyckats koppla ihop de två varumärkena på ett snyggt sätt i sin marknadsföring.
Även Chervrolet Alfa Romeo, Ferrari, Nissan och Volvo har enligt ryktet meddelat att de ska haka på trenden.
Vilket annat varumärke inom MP3-arenan skulle kunna lyckas med detta? Knappast Jens of Sweden i alla fall…
Läs mer här.
ToN