Tio år av lycka och ….nödighet

I dagarna fyller JMW 10 år.

Det är med stolthet jag tittar tillbaka på de år som gått. Vi har utvecklats. Vi har lärt oss. Vi är långt bättre idag än vad vi var när vi startade. Men vi har fortfarande mycket kvar att lära. Det är det som gör det så himla roligt.

För det var med en insikt om oss själva som vi startade byrån. Vår inneboende nyfikenhet skulle inte gå att stilla på något annat sätt. Eftersom PR-kunskap är så oerhört förgänglig finns det inget alternativ till att hela tiden lära nytt och tänka nytt. Börjar man reproducera sig själv kan man lika gärna lägga ned.

När JMW startade var vi tre delägare, Larserik Johansson, Björn Mellstrand och Anna-Lena Wallén. Larserik lämnade över stafettpinnen redan första året till Anna-Lena och mig efter att ha drivit PR-byrå i nästan två decennier. 2007 så kom Joakim Karlsson, vår kreativt ansvarige in som delägare. Vintern 2010/2011 valde Anna-Lena att byta bransch och startade sitt första gym. Då klev Brit Stakston in som delägare efter några år som konsult.

När JMW såg dagens ljus såg medielandskapet annorlunda ut. Dagstidningarna som väntade i brevlådan på mornarna satte i stor utsträckning agendan. Idag är det annorlunda.

Idag är en majoritet av den svenska befolkningen anslutna till någon form av socialt nätverk, vi bygger allt fler relationer via nätet. När vi 2007 undersökte svenska folkets användning av sociala medier så bidrog det till den Facebookfeber som svepte över Sverige. På mindre än sex månader gick nästan en miljon svenskar med och Facebook blev en del av vår vardag.

Samtidigt har behovet av fysiska möten ökat. När vi knyter digitala band med människor, varumärken, företag, organisationer och frågor så vill vi också möta dem i den fysiska verkligheten. I det fysiska mötet stärks och fördjupas relationerna. Det var därför som vårt första dotterbolag såg dagens ljus under hösten 2012. JMWx eller JMW experience, är en varumärkesupplevelsebyrå som hjälper våra uppdragsgivare så att mötet med varumärket överträffar målgruppernas förväntningar.

JMWs resa har varit en resa från de förtjänade kanalerna till att tänka såväl förtjänade, egna som köpta kanaler. Vi började vår färd med att framförallt jobba med medierelationer, vi ville addera en högre kreativ höjd till de uppdrag som vi genomförde. Men under resans gång blev insikten allt större om de sociala mediernas betydelse och roll. Vi startade vår blogg hösten 2004, efter några stapplande försök så insåg vi vikten av att dela med oss av vår kunskap. Genom att dela kunskap fick vi kunskap tillbaka. I samma anda så körde vi JMW Talkshow under några år – livesändningar om kommunikation (kanske kan jämföras med dagens podcasts). JMW Talkshow fick en efterföljare i God morgon Almedalen som vi i år kör för fjärde gången.

Att bjuda på kunskap gavs oss också möjlighet att vara med att påverka branschen i smått och stort. Vi är stolta över det arbete vi har gjort för att bredda till exempel Reklamförbundet/Sveriges Kommunikationsbyråer och Guldägget. Vi har höjt en lans för ökad kreativitet i PR-arbetet. Hur vi bidraget till att få sociala medier att bli en naturlig del av de flesta PR-byråers erbjudande.

Snart blev medierelationer, de sociala medierna tillsammans med en hög kreativ höjd de nav kring vilken vår verksamhet cirkulerade.

Idag hoppas vi att vi erbjuder våra uppdragsgivare smart kommunikation som fungerar i alla typer av kanaler. Att vi under vår resa belönats med SPINN tre gånger och blivit Årets Byrå är självklart något vi är stolta över. Men mest stolta är vi över de långa, lojala relationer vi har med våra uppdragsgivare. Många av dem har varit med oss under hela vår resa. Vilket jag hoppas fortsätter.

Ständig utveckling handlar också att lära av det vi gjort. Många medarbetare har under åren reagerat över att jag aldrig är nöjd, vilket kanske kan uppfattas som lite skitnödigt. Men genom att alltid ifrågasätta våra egna insatser, även om de gått bra, kan vi lära något till nästa projekt vi ställs inför.

Jag är förbannat stolt över de tio åren som passerat. Över gänget som är JMW. Att vi behållit nyfikenheten. Över allt vi åstadkommit tillsammans med våra uppdragsgivare. Och en sak kan jag lova, de kommande tio åren kommer att bjuda på fler överraskningar. Vad vi kommer erbjuda för tjänster imorgon vet jag inte. JMW kommer att fortsätta vara ett resultat av förändringarna i omvärlden och hur kommunikationen utvecklas. Vår nyfikenhet är vårt bästa redskap för att fortsätta utvecklas och hitta nya vägar för smart kommunikation.

/Björn Mellstrand

 

Det här den första bloggposten jag skriver om de första tio åren med JMW. I en senare kommer jag tillbaka till hur vår bransch och våra verktyg har förändrats och också titta framåt. Vad finns bakom hörnet. 

Till toppen