Svensk kreativitet i världsklass

Cannes har dragit igång. Flera svenska utmärkelser är att vänta. Lidl/Ingos är en favorit (och kampanjen är ännu bättre nu med deras restaurangturné). Flera svenska reklambyråer är nominerade i PR-kategorin, som tidigare år dominerats av PrimePR. Svensk PR-kreativitet har hög internationell status.

Att Edelman köper Deportivo är ett tecken på hur den svenska PR-marknaden fortsätter att förändras och mogna. Men framförallt är det ett tecken på att svensk PR-kreativitet bedöms hålla en hög standard. PrimePR ska stärka Weber-Shandwicks kreativa erbjudande.  Edelman använde samma argument till sitt förvärv av Deportivo.

Varför uppfattas svensk PR-kreativitet som av så hög klass?

Om man gör en snabb internationell utblick så särskiljer sig den svenska PR-marknaden från den internationella. Det viktigaste skälet är att svenska journalister har en högre integritet. Svenska journalister granskar kritiskt. Pressen ses i vårt land som den tredje statsmakten. Vilket leder till ett högre oberoende och integritet.

I det klimatet har den svenska PR-branschen fostrats. Det är utifrån dessa förutsättningar som svenska PR-byråer angriper kreativitet. Och resultatet blir ett helt annat än när man låter kändisar genomgå en remake och bli ambassadör för ett varumärke, något jag upplever som ett vanligt kreativt verktyg på de engelskt språkiga PR-marknaderna.  Få svenska journalister skulle ta i en sådan nyhet med tång. Trovärdigheten saknas.  Vi svenska PR-byråer vet att det skulle generera ytterst begränsad uppmärksamhet i våra medier. Fokus på rapporteringen skulle inte vara produkten. Utan kändisen.

Med kunskapen om att en idé måste hålla för kritiskt granskande har våra idéer bättre förutsättningar att klara granskningen i de sociala medierna. Användarna är beredda att dela med sig i sina sociala nätverk. Jag tror det är en av de viktigaste anledningarna till varför svensk PR-kreativitet är i världsklass.

/Björn Mellstrand

Till toppen