Ok. Nu blir Twitter mainstream.

Twitter har klämt sig ner i tv-soffan och in i mobilerna hos många nu. OS-rapporteringen, Melodifestivalen samt att modebloggerskorna har gjort entré på Twitter gör att mainstreamanvändandet absolut når nya nivåer. Det kommer också snabbt skapa nya användningsområden och omforma tjänsterna. Det är det riktigt spännande.

Mikrobloggandet är alltså slutligen på väg att bli mainstream. Lägg märke till att jag skriver mikrobloggandet. Inte Twitter. Även om det just nu är den ledande tjänsten. Mikrobloggandet som fenomen är här. Det är inte en irrelevant plattform som tappar mark och bara används av onyktra elitistiska medelålders webbkramande webbtalibaner längre.

Vanligtvis dunkar våra dagar och vårt liv fram. Med tiden flyter allt ofta samman. Nya, underliga saker blir vardag och vi minns inte ens att vi en gång tyckte att både e-mailen och mobilen var smått komplicerade eller konstiga att börja använda. Men det är häftigt de gånger man kan distansera sig och nästan ta på utvecklingen. Ni vet den där känslan av att nu, nu händer det. Som till exempel en helg i slutet av augusti 2007 år när alla, alla öppnade Facebook-konton. Den senaste månaden har jag haft exakt samma känsla för vad som händer med mikrobloggandet och sociala medier i stort nu.

Samtidsreflektion är intressant att göra när det  där klivet över gränser till slut tas. Det är galet intressant att se vad som händer när tekniken blir allt mer ointressant och fokus ligger på det man vill kommunicera – oavsett kommunikativ plattform.  Ett allt större antal vardagsanvändare som fyller tjänsterna med nytt innehåll och nya konversationer. Som bara gör. Som inte för metadiskussioner om fenomenet i sig.

Med bl.a. modebloggerskornas entré på Twitter kliver mikrobloggandet in i vardagen för så många fler. Här ser ni Isabella Löwengrips och  Alexandra Nilssons första tweets och båda bloggade också om att de börjat twittra, här Blondinbella och här Kissie. Självklart leder det till ett brett genomslag bland fler. Ska bli kul att följa hur tjänsten på sikt utvecklar sig i takt med nya grupper av användare. Isabella Löwengrip har på fem dagar skrivit drygt 300 tweets och är nog rolig att följa om man gillar henne och realtidskonversationen tillför definitivt något extra även för hennes följare. Twitter är ju bara skoj och relevant om ens vänner och andra man intresserar sig för finns där. Så visst är modebloggerskornas entré  i mikrobloggsvärlden en pusselbit för ett brett genomslag.

De andra två viktiga pusselbitarna till att sociala medier och olika tjänster når nya nivåer  för mainstreamanvändandet är hur traditionella medier omfamnar sociala medier för OS och Melodifestivalens rapporteringar.

OS-tweetsen som märks #vinteros puffas det för i många medier. Här skriver Aftonbladet om det och i veckan meddelade de tillsammans med DN och SVT om att de använder Twingly för att följa liverapporteringen från sociala medier.

Det publicistiska värdet av de här strömmarna på sajterna kan helt klart diskuteras, här finns mycket att göra fortfarande för att skapa relevans för läsarna/tittarna. Klart är att det redan på den här nivån också leder till en nyfikenhet och några nya twitteranvändare trots att Twitter är lite klurigt att lära sig och ta till sig. Märker i kommentarsflödet hos Blondinbella att det finns både bu och bä för Twitter. Utan tredjepartsapplikationer som Tweetdeck är ju Twitter onekligen en tjänst med hög inlärningströskel. Ser man sedan tusentals tweets i en ström samtidigt kan det upplevas som underligt. Men det är stora första steg till en integrering. Och igen. Fler nya användare leder till fler nya behov som tjänster alltid utvecklar sig efter.

Kanhända att vi får se en än större aktivititet i andra sociala medier för det som berör OS, till exempel i Facebookgrupper vilket SVTs Hanna Larsson tweet här kanske visar.

Samtalen på Twitter om Melodifestivalen är många, under första deltävlingen förra lördagen skickades det mellan klockan 18-22 cirka 6000 tweets enligt Twinglys Martin Källström, jag tror det var ungefär lika många igår. Melodifestivalen med #melfest berättar också de traditionella medierna utförligt om här ett exempel på hur Expressen puffar för det.  SVT har kommentatorer som twittrar via text-tv, gå till sidan 198 nästa lördag om ni missat hur Annika Lantz och Ebba von Sydow twittrar. Skrev ju om det förra veckan att det var historiskt även om det är en lite klumpig merge av tjänster. Även i gårdagens sändning påade Måns Zelmerlöw live-twittrandet och visst skapar även det nya grupper av nyfikna och kännedom om Twitter som fenomen.

Så hur gick det till? De små, små stegen som tagits är många. Det här är några av de som dök upp i mitt huvud just nu. En del av de pusselbitar som bäddat för det breda genomslaget nu:

  • Kundservice på Twitter allt vanligare. Att SJ väljer att bemanna en del av sin kundtjänst med fyra twittrare och tydligt hänvisa till möjligheten att följa dem på Twitter på hemsidan är viktiga steg för mainstreamanvändandet.
  • Hur Twitter alltid är först med det senaste även när det gäller saker som rör kändisar t.ex. när Michael Jackson dör.
  • #melfest redan under förra årets melodifestival twittrades det för fullt, dock utan att SVT ens brydde sig (tror jag) men det var redan det ett första steg mot det som exploderar nu.
  • Barack Obamas närvaro på sociala medier är intressant i sin helhet, men särskilt Twitter-närvaron gjorde att vi på JMW märkte att vi fick nya frågor om Twitter.
  • SMS:andet och hur vana vi är med det och de extrema mängder av sms vi skickar ligger som bas till förståelsen för mikrokonversationer. Vi är vana att fatta oss kort. Det här är bara SMS i en 2.0-version det nu når inte bara mottagaren av ett sms eller ett grupp-sms som bygger på min telefonbok. Här når det alla dom som valt att följa mig.  Oftast en större krets än den som har mitt telefonnummer i sin mobil.

Så vad tycker du är milstolpar för twittrandet? För egen del eller för samhället i sin helhet? Eller hur tror du att tjänsten kommer att utvecklas nu?

Uppdatering: Jag kom på en viktig twitter-händelse som föll bort i listan, det stora med UNHCR och deras Refugee-konto med över 1 miljon följare.

/Brit Stakston

För den intresserade finns här några av mina tidigare postningar om Twitter som också ger en bild av utvecklingen:




Till toppen