Sofis mode – vägen till framgång
Resumé och Aftonbladet skriver om framgången för Sofis Mode, Sofi Fahrmans och Aftonbladets modetidning, som på tio månader blivit Sveriges största modemagasin, med 271 000 läsare enligt den första Orvestomätningen. Man har också lyckats nå 400 000 unika besökare i månaden på sin webbsajt. Det är siffror som vem som helst kan avundas. Vad är det då som bidragit till framgången?
Sofi svarar själv:
– Vi gör produkten tillsammans med läsarna och tar till oss av kommentarerna vi får, gör läsarunderökningar, har frågor på webben och svarar på läsarmejl– vi har en otroligt bra kontakt med läsarna. Vi vet vad de vill ha och när vi ska ta in det i tidningen.
Jag har ju själv varit övertygad en lång tid om att det finns otroligt mycket att vinna på att göra sina ”kunder” delaktiga i produkten eller tjänsten man erbjuder. Att de kan komma med input och påverka utveckling och innehåll gör att de får en produkt som passar dem själva mer, samtidigt som det skapar ett ägande eller en känsla av ”vi”. Lojaliteten mot något som man själv är med och driver framåt måste rimligtvis bli större. Sociala medier tror jag kan vara en guldgruva om man väljer att engagera sig.
När man tittar in på Sofis Mode ser man också att det är ett smart (och medvetet, gissar jag) arbete med att driva trafik. Ta t ex det här inlägget:
”För att ha chans på jackan så gör du så här:
1. Skriv ett inlägg i din egen blogg om tävlingen och länka till Sofis snapshots
2. Sen återvänder du till Sofis snapshots och skriver i kommentarsfältet här. Jag vill veta vad du tycker är bäst med tidningen Sofis mode och vad du tycker att vi ska förbättra. Glöm inte att länka till din egen blogg också!”
Genom att dra nytta av en god start, med Aftonbladets trafik som plattform, driver hon också trafik helt på egen hand genom olika aktiviteter på sajten. I denna post får hon t ex 33 nya inlänkar, samtidigt som hon får en del feedback. Jag gillar’t, som Magnus Klang skulle ha sagt! =)