Praktikanten har ordet
Jag gräver upp telefonen ur jackfickan för att titta på klockan. 08.01. Det är lite väl tidigt. Jag har strosat runt kring Stureplan ett bra tag nu, men bestämmer mig för att gå ytterligare ett varv runt kvarteret. Vid 8:30 börjar första dagen på min praktik.
En liten stund senare trycker jag med darrande fingrar på ringklockan till Kungsgatan 8. Jag kan ärligt erkänna att jag är en person utan större tålamod. Jag tycker inte om att vänta, oavsett vad det gäller – vänta på bussen, vänta på att få saker gjorda eller för all del – vänta på att någon ska öppna en dörr. Men dörren öppnas, och innan jag vet ordet av är jag briefad i ett gäng olika projekt. Genast förstår jag att jag hamnat helt rätt. Det har inte varit mycket väntetid på JMWGolin, om vi säger så.
Under mina nio veckor på byrån har jag fått följa och stötta alla sidor av det löpande arbetet från godkänd idé till färdig leverans, men ingen dag har varit den andra lik. Jag har exempelvis genomfört en kreativ aktivering för Leksands knäckebröd, invigt Lidls nya butik på Lidingö och haft två fullspäckade dygn på Årets konditor. Jag har dessutom skrivit pressmeddelanden, gjort influencerutskick och förberett pitchpresentationer. Däremellan har jag nyfiket kastat mig mellan möten, gjort förberedande researcharbete och sammanställt medielistor. Intet att förglömma: jag har också fått one-on-one-undervisning i såväl kriskommunikation som medieträning av Ann-Sofie, och fått möjlighet att gå på spännande frukostseminarium om Tiktok (vänta ni bara!), lyssnat på senaste Almedalsrapporten och inspirerats av vinnarna i Cannes Lions.
För nio veckor sedan hade jag läst hundratals sidor kurslitteratur om PR, varumärkeskommunikation och digitala kommunikationsstrategier. Det är jag tacksam för. Men minst lika tacksam, om inte mer, är jag över att under nio veckor varit omringad av obegränsade kreatörer och skickliga strateger, samtliga generösa med att dela med sig av sin kunskap. Och samtliga med en brinnande passion för att skapa riktigt bra kommunikation och att bygga riktigt starka varumärken. Det allra häftigaste har varit att på nära håll få se hur en idé gått från att vara just en idé, till att utvecklas och bli en succé. Extra fint har det varit att få ha ett litet finger med i spelet.
Från den där måndagsmorgonen i september fram tills idag, tack Christine, Jonas, Ellen, Sara, Hannah, Jonatan, Linn, Ann-Sofie, Janna, Jonathan, Samuel, Eric, Kevin, Björn, Jocke, Louise, Josefin, Siv, Ebba, Kalle och Deeped. Tack för att ni tog mig under era vingar. Vi ses snart igen.
/Julia Karlsson