Pin Up your life – vad hade ERK sagt?

Kattus

Östterike tar ut svängarna ordentligt vad gäller trenden med 50-60-tals reklam. Pin Up flickorna hyllas i den pågående reklam och PR-kampanjen för Kattus Frizzante, ett mousserande vin. Modesty Blaise-bröst ligger till och med i lä här.

Den nya målgruppen, unga kvinnor, vill Kattus nå genom att välja Pin Up-temat. VDn för Kattus säger i ett pressmeddelande att kampanjen är vacker, sexig och uppseendeväckande vilket han också tycker betonar just den unga, fräcka och feminina karaktären i den nya produkten. Han är övertygad om att genom den uppmärksamhet Pin Up flickorna ger och det känslomässiga mervärde som kampanjen bidrar med kommer de att träffa helt rätt i målgruppen. Kattusledningen betonar att det här bara är början på ett tema som även i fortsättningen kommer att skapa uppmärksamhet och att man ska vara nyfiken på vad som kommer . . .  det är helt enkelt slut på allt det långtråkiga nu när denna kampanj introducerats. Nakna fakta i bästa etikett avslutas pressmeddelandet med.

Till sin hjälp under lanseringen kommer Kattus använda så kallade Kattus Rollergirls och med tanke på Pin Up bilderna kan man ju undra vad klädseln kommer att bestå av vid sidan av, de jag förmodar, självskrivna rullskridskorna.

Pin Up your life är den pay off som följer kampanjen. Känns ju sådär viktigt att göra…to Pin Up ones life menar jag.

Vad hade ERK sagt?

Vad säger man själv? Att egentligen inget förvånar i ett land där man fortfarande solar top-less som om det vore allra gladaste 70-tal och där en så extremt stor del av utomhusreklamen handlar om underkläder. Och vore jag ung kvinna i Österrike så skulle nog min känslomässiga koppling till denna produkt kanske blivit en annan än den av Kattus tilltänkta.

Trots allt gillar jag Österrike – den mix som sker här i hjärtat av Europa skapar en annorlunda atmosfär. Och det är coolt med en kultur där pensionärerna fortfarande får regera.

Tack, men nej tack till Kattus Frizzante.

BrS

Till toppen