Överraska och överträffa förväntningarna

 ”People don’t recommend a product or service if it simply meets their expectation. They don’t chat with friends about an experience that was just acceptable.”

Jag håller med, till en stor utsträckning. Men, folk kan nog rekommendera produkter och tjänster så länge de lever upp till förväntningarna. Dock tror jag att det är mer passivt, om de blir tillfrågade. För att folk spontant, och aktivt, skall rekommendera något krävs nog att man överträffar förväntningarna – och ofta ganska mycket. Det krävs lite ”wow”-känsla.

Det jämförande exempel som tas upp i posten som citatet ovan kommer ifrån (IClickNation.com) är Matt Hardings videor där han dansar världen över. Den 20 juni 2006 laddade han upp en video som nu setts av 10,6 miljoner personer.

Hur överträffar man 10,6 miljoner?

Exakt två år senare, 20 juni 2008, laddade han upp en uppföljare. Samma tema, men med en twist, som gör det än roligare att se på. Man blir helt enkelt glad av att se den! Efter mindre än en månad har den drygt 6,9 miljoner visningar. Inom någon månad går den nog om den första videon, om den inte får extra skjuts av uppföljaren nu förstås.

Att överträffa förväntningar är inte bara viktigt i produkter och tjänster. Det gäller också i kommunikation. Kan vi överraska på något sätt? Kan vi baka in något extra som är värt att tala om? Kan vi göra det enkelt att tala om vad vi kommunicerar, vår produkt eller vår tjänst?

Kolla extra noga vid dessa tillfällen i uppföljningsvideon:
0.52 – Ja, vad händer? Här har vi ”twisten”!
2.38 – Håll ögonen på Matt och hans ”moves” i denna dans.
3.53 – Läckert!

Nyfiken nu? 😉

Till toppen