Och så har det skett

WP_20130521_013

Igår gick jag längs Storgatan som jag gör ganska ofta. Mellan Grevgatan och Styrmansgatan hade något skett. I urminnestider har det legat ett antal butiker på denna gatsnutt. Ett Konsum, ett bageri eller snarare ett konditori, en mäklare, några klädesbutiker, några restauranger mm. Och så videobutiken. Jag har ofta funderat över vem som hyr filmer i videobutiken nu för tiden. När filmerna finns tillgängliga i min dator, på Xbox, min mobil eller i min tv-operatörs nät så måste marknaden minskat. Igår hade videobutiken slagit igen. Jag tar det som det slutliga beviset på den totala omdaning som vårt tittande av tv befinner sig i. Nu har skiftet skett. Videobutiken på Storgatan är, som så många andra, historia.

Under en lång tid så har vi pratat om hur tv-tittandet förändras. Det synkrona tv-tittandet ersätts av ett asynkront. Att hyra en film på videobutiken var början till det asynkrona tittandet. Videobutiken var pionjären. Det lärde oss att vi själva kunde ta kontroll över tablån. Den lärde oss att vi inte behövde låta tablån diktera vårt tittande. Vi insåg att du och jag hade makten över vår tv-tid.

Idag så har playtjänsterna påskyndat utvecklingen. Och playtjänsterna har uppmärksammat oss på besväret det är att gå till videobutiken och hyra filmen. Och sedan behöva gå tillbaka och lämna den. Pionjären har spelar ut sin roll och blivit omkörd.

Häromdagen så rapporterade media om att Netflix nu når 645 000 svenskar. På mindre än ett år har tjänster som Netflix, Filmnet, etc tagit en allt större andel av vår tv-tid. Vem skulle komma på tanken att idag starta en videobutik, dit vi var tvungna att besöka för att få tag i den filmen vi vill se, när Video OnDemand blivit en del av vardagen.

Samtidigt ska vi inte underskatta tvns potential som lägereld. Eurovision Song Contest i Malmö lockade över tre miljoner personer att slå sig ned framför tvn. Hockey-finalen i söndags fick många att bänka sig i tv-soffan. Traditionell, synkron tv kommer att bli allt mer fokuserad på direktsändningar. Därför kommer kampen om sändningsrättigheterna att hårdna. Att MTG nu sänder OS är ett bevis på att de kommersiella kanalerna inte givit upp kampen om tittarna.

 

/Björn Mellstrand

Till toppen