Vad PR-branschen kan lära till nästa års Guldägg

Guldägget

Jag hade förmånen att sitta i Guldäggsjuryn för Alternativ media och PR i år. Ur ett personligt perspektiv var det tre otroligt inspirerande dagar i februari, kanske till och med den bästa vidareutbildningen jag gått på flera år. Det är sällan man ägnar tre dagar åt att diskutera kreativitet och idéer. Idéer stöttes och blöttes. Vändes in och ut.    

Att Playground och Åkestam.Holst tilldelades Guldägg i kategorin Alternativ media och PR har fått många i PR-branschen att lyfta på ögonbrynen och fundera. Misstänker att det hörs ett antal kritiska röster på PR-byråer runt om i landet. Tror också att det finns några skadeglada bland dem som aldrig tyckt eller förstått varför Guldägget skulle innefatta PR.      

   

Jag tycker att det är en överlevnadsfråga för PR-branschen att vi har mer fokus på kreativiteten, därför spelar Guldägget en viktig roll i arbetet att stimulera branschens kreativitet. 

Från juryarbetet kan jag konstatera att PR-branschen har mycket att lära för att ha möjligheten att nå det åtråvärda Guldägget. Reklambranschen kan tävla i kreativitet. Något vi borde låta oss inspireras av. 

PR-byråerna måste bli bättre på att beskriva och presentera sina idéer. Många bidrag, inklusive JMWs, var otroligt taffligt beskrivna och presenterade. De ställdes mot Reklambyråernas tydligt, snyggt, attraktivt, lustfyllt, enkelt, listigt och professionellt presenterade bidrag. Chanserna var inte de bästa.

När man som jurymedlem ska sovra ut några få kandidater till Guldägget ur en gigantisk mängd bidrag är presentationen extremt viktig. Man har några få sekunder på sig att vinna jurymedlemmens hjärta och väcka intresset.    

1. PRESENTATIONEN, här tror jag PR-branschen har mycket att tänka på hur man grafiskt presenterar sina projekt och idéer. De kan bli  tydligare och mer kittlande.    

2. BESKRIVNINGEN, dessutom tror jag att PR-byråerna kan beskriva sina idéer bättre – det borde räcka med en mening. Om man inte klarar beskriva sin idé i en mening är det   varken en bra idé eller beskrivning. Långa, krångliga förklaringar väcker inte juryns lust eller visar på bidragets list.        


Det mest intressanta är att det troligtvis inte bara är en tävlingsfråga. Juryn består av människor, precis som våra uppdragsgivare och deras kunder.   

Inför nästa år måste tävlingsarrangörerna fundera över kategoriindelningen. Är det självklart att Alternativ media och PR ska vara en gemensam kategori? PR vinner på att få egen kategori det kommer att ge PR-branschen en vitamininjektion av kreativitet.  

BjM

Till toppen