Vad PR-branschen kan lära till nästa års Guldägg
Jag tycker att det är en överlevnadsfråga för PR-branschen att vi har mer fokus på kreativiteten, därför spelar Guldägget en viktig roll i arbetet att stimulera branschens kreativitet.
Från juryarbetet kan jag konstatera att PR-branschen har mycket att lära för att ha möjligheten att nå det åtråvärda Guldägget. Reklambranschen kan tävla i kreativitet. Något vi borde låta oss inspireras av.
PR-byråerna måste bli bättre på att beskriva och presentera sina idéer. Många bidrag, inklusive JMWs, var otroligt taffligt beskrivna och presenterade. De ställdes mot Reklambyråernas tydligt, snyggt, attraktivt, lustfyllt, enkelt, listigt och professionellt presenterade bidrag. Chanserna var inte de bästa.
Det mest intressanta är att det troligtvis inte bara är en tävlingsfråga. Juryn består av människor, precis som våra uppdragsgivare och deras kunder.
Inför nästa år måste tävlingsarrangörerna fundera över kategoriindelningen. Är det självklart att Alternativ media och PR ska vara en gemensam kategori? PR vinner på att få egen kategori det kommer att ge PR-branschen en vitamininjektion av kreativitet.
BjM