Mobil mediekonsumtion tar mark

Norska TV-bolaget NRK och Ericsson började förra veckan ett sex veckor långt test av interaktiv mobil-TV i Norge. Testpersonerna kan ladda ner programvara för att ta emot ett musikprogram i sina mobiltelefoner. Under sändningen kan sedan användarna rösta på vilken nästa musikvideo ska bli samt textchatta med varandra.

Även om mobil-TV fortfarande är ett nytt fenomen vill inte de stora medieföretagen missa tåget enligt Bill Sanders på Sony Pictures Digital härom veckan i en artikel i InfoWorld. Som exempel på alerta företag nämnde han Walt Disneys avtal med Apple. Apple skrev även i oktober avtal med amerikanska ABC för att kunna erbjuda sina iPod Video-användare vissa utvalda TV-program via iTunes. Vilket blev en startsignal för andra stora bolag i Hollywood att börja ta mobila mediaspelare på allvar.

Ett exempel på ett annat sådant avtal är det mellan Sony Pictures Digital och italienska 3G-leverantören H3G SpA. Avtalet gäller ”video on demand” via 3G-telefonen. Dessutom har tjänsten en pausfunktion eftersom användarna kanske inte alltid vill titta på en hel film på en gång på mobilen. Vilket är helt rätt tänkt.

Många tycker att svenska operatörer är långsamma att utnyttja nya tekniska möjligheter och lägga till nya bra tjänster. Förhoppningsvis kommer de att bevisa motsatsen och hänga på musik-, TV- och filmtåget inom kort. Vem vet vilka nya smarta tjänster som kommer i framtiden.

ToN

Till toppen