Lyxtrend

Enligt den amerikanska bloggen Ubercool kan man se ett markant ökande antal dollarmiljonärer i världen. Personer med mer än en miljon dollar ökade 7,3 procent till 8,3 miljoner personer under år 2004 (jämfört med 7,7 miljoner året innan dess). Samtidigt ökade antalet hushåll med mer än 30 miljoner dollar i tillgångar med 8,9 procent år 2005 enligt ”Merrill Lynch Cap Gemini’s World Wealth Report 2005”. Bara i USA finns nu 2 miljoner dollarmiljonärer och där upplever man att dessa får det allt svårare att differentiera sig.

Ett sätt som den här utvecklingen tar sig uttryck är att lyxvarumärken som till exempel Bentley, den nederländska lyxväskan Henk och lyxiga klädvaruhuset Nordstroms alla gräver guld i USA just nu.

Utvecklingen visar sig också i media. Vi kan sen en tid tillbaka se ett ökande antal tidningar som riktar sig till det övre inkomstsegmentet i Sverige. Under slutet av förra året kunde vi läsa om nya tidningar som bland annat Elle Lyx och Grand. Föregångare kan även tidningar som Stureplan och Pause ses som, även om dessa har en yngre målgrupp.

Vi har tidigare skrivit om ”Slaget om överklassen” här på bloggen och om nu utvecklingen i Sverige fortsätter i samma riktning som resten av världen så kan vi nog räkna med att slaget kommer att eskalera även här, med nya premiumprodukter och lyxtidningar väntandes bakom hörnet.

ToN

Till toppen