Låt talangjakten börja!

En jobbannons räcker inte längre för att utlösa en lavin av ansökningar. Konkurrensen om kompetensen tvingar företag att bli kreativa.

Heter ditt företag inte Facebook, Spotify eller Google så är risken stor att presumtiva talanger inte hänger i klasar utanför dörren. Och det blir svårare om företaget är okänt och dessutom söker efter en yrkesgrupp med stort underskott, t ex programmerare.

Att hitta och attrahera personer med rätt kompetens är en av företagens största utmaningar framöver, vilket bl a syns i den heta tech-branschen där bolag tävlar om talangerna genom att erbjuda bäst arbetsmiljö, generösa anställningsavtal, långa semestrar och gratis mat-på-jobbet-kylar.

Det är inte alla företag som har resultat i miljardnivå och kan konkurrera med giganterna i Silicon Valley, men loppet behöver inte vara kört för det. I takt med att konkurrensen om kompetensen ökar tar fler företag till kreativa grepp för att nå ut och hitta rätt, två exempel är Paradox Interactive och Blocket.

Paradox Interactive

Paradox Interactive

Paradox Interactive sökte en ny styrelseledamot och i stället för att gå via de vanliga kanalerna och rekrytera ledamöter med erfarenhet från andra styrelser, valde man att be sin community av miljontals spelare och fans om hjälp via livestreaming-plattformen Twitch. Där uppmanade de följarna att tycka till om kraven, föreslå kandidater och ge förslag på frågor som kandidaterna skulle få.

Resultatet blev en omskriven rekryteringskampanj som positionerar Paradox Interactive som ett transparent och inkluderande företag gentemot potentiella rekryter och deras viktigaste stakeholders: spelarna.

Blocket

Jung Relations Blocket Easter Egg Hunt

Blocket, är ett annat företag som tog till ett annorlunda grepp för att rekrytera tio nya utvecklare. I stället för att lägga ut en jobbannons på valfri sajt så skräddarsydde de, tillsammans med byrån Jung Relations, kampanjen ”Easter Egg Hunt” som talade direkt till målgruppen med budskap och utmaningar som bara erfarna programmerare kunde förstå. Gamification och Targeting i fin kombination.

Selfien som ger dig jobbet

Två andra företag som förändrar rekryteringsprocessen är SelfieJobs och GlassDoor. Den förra fungerar ungefär som Tinder, fast för att matcha företag med talanger. Den senare, GlassDoor, låter anställda och fd anställda skriva omdömen om företag, vilket möjliggör för arbetssökande att granska arbetsgivaren innan man bestämmer sig för att söka jobbet eller inte. De olika företagen rankas också i olika kategorier. I kategorin ”Culture & Values” hittar vi tidigare nämnda techbolag/startups så som Google, Facebook, Twitter, AirBnB.

Tre tips för att lyckas

Employer Branding är mer än en rekryteringskampanj, men oavsett om du planerar en punktinsats eller är i startgroparna för ett större branding-arbete så har vi samlat tre generella råd för att lyckas:

1)      Lyft mjuka värden. Vad är ni bortom mål och finansiella resultat? Millenials på arbetsmarknaden idag är i stor grad värderingsdrivna när de väljer arbetsgivare.

2)      Bli mer personliga. Vi vill gärna se människan bakom varumärket. Låt anställda synas och höras i er kommunikation.

3)      Använd egna kanaler. Med ett oväntat budskap kommer ni långt – och plattformar som Facebook, LinkedIn eller #nyttjobb på Twitter finns för att nå ut utan en enorm HR-budget.

Till toppen