Kungahuset + Facebook = en perfekt kombination som väcker många frågor
Tio relevanta statusuppdateringar har under fem dagar, sedan prinsessans födelse, tillfredsställt informationssuget och dominerat bildval och senaste nytt i många medier. Via Facebook har Kungahuset genom små men lagom informationsbitar stillat den värsta informationshungern hos både medier och intresserad allmänhet.
Tio statusuppdateringar som dessutom har lett till att Kungahusets Facebooksida fått 50 000 nya personer som följer den, totalt drygt 67 000 i skrivande stund.
I min postning häromdagen ”En prinsessa är född. Så även på Facebook” lyfte jag fram tre huvudpunkter om varför det är så rätt av Kungahuset att använda sig av Facebook som blir:
1. ett forum för de som älskar Kungahuset,
2. en arena för krishantering,
3. möjligheten att ta kommando över nyhetsflödet.
Låt oss titta lite närmare på vad de faktiskt gjort och hur de verkligen därmed tagit kommandot över nyhetsflödet.
Innehåll läggs ut med en frekvens som gör att de, sakta men säkert, etablerar en insikt hos de som följer sidan att det är just via Facebook som man kommer att hållas uppdaterad bäst. Det är här bilderna läggs ut först. Och medierna får bara dansa med. Och de paparazziliknande bilderna av skymda ansikten i Säpobilar blir allt mera ointressanta när det faktiskt kontinuerligt kommer bilder från källan själv.
Dessutom ger Facebook använt på detta sätt en illusion av att man kommer de nyblivna föräldrarna närmre och för de som uppskattar monarkin upplevs det säkerligen som likvärdigt med att bläddra i deras personliga fotoalbum. Bilderna kommer att finnas i det egna personliga flödet på Facebook bland övriga vänner och bekantas statusuppdateringar.
Det finns mycket att lära av hur Kungahuset med enkla medel gör det mesta rätt just nu. Visst det är ingen dialog att tala om. Det förväntar man sig dock inte av en aktör av detta slag. Men för ett tidigare mycket mer slutet Kungahus är denna avspändhet ett klokt och stort steg. Det kommer även över tid kunna bli det starkaste försvaret när medvinden vänder och det börjar blåsa kallare runt monarkin.
Republikanska föreningen har en Facebook-grupp med knappt 5 000 medlemmar och har fått 500 nya medlemmar de senaste dagarna. Kan vi överhuvudtaget jämföra ett mer formellt föreningsengagemang med ett gillande på en Facebooksida? Nej det är klart att 50 000 personer som valt att gilla en Facebooksida de senaste dagarna inte kan översättas eller jämföras med ett medlemskap. Det är förstås oändligt mycket enklare att klicka på ”gilla” än att betala en medlemsavgift. Men gillandet är precis som det beskrivs i boken ”Gilla – att dela engagemang, passion och kunskap i sociala medier” ett första steg på en relation som kan vårdas. Möjligheterna är oändliga att fånga upp den relationen och konvertera den till handling. Engagemanget och intresset finns idag hos drygt 67 000 människor och vore en motkraft jag skulle bevaka om jag vore Republikanska föreningen. Kungahuset kan om de vill långsiktigt arbeta med att konvertera detta ”gillande” till något mer. Just idag är det stora värdet i denna nya relation att trycket minskar informationsmässigt på den nyblivna familjen. Man går runt medierna. Och får hjälp i informationsspridningen på andra arenor än traditionella medier. På Facebooksidan finns ett stort antal ambassadörer för monarkin.
Det finns två av statusuppdateringar som sticker ut särskilt; dels den med bilden då de var på väg hem som förekom i alla medier, dels bilden från första promenaden utomhus. Båda de bilderna ger oss i sin vardaglighet subtila signaler om att ”vi är som alla andra nyblivna föräldrar”. Utan att för den skulle bli helt vanliga, på sidan finns ju också de historiska påminnelserna med officiella historiska dokument som kommunikén om födseln. De säger också ” respektera vårt behov av att vara ifred som nybliven familj” men de bjuder också in till att, på precis lagom nivå, låta oss dela deras glädje genom det de väljer att lägga ut.
Det kommer att bli så intressant att följa fortsättningen här. Och det här väcker intressanta perspektiv på kvälls- och skvallerjournalistik. Hur långe kommer vi fortsätta vara intresserade av ”Facebook-journalistik”? Kanske lika lite som vi är intresserade av YouTube-journalistik när vi själva för länge sedan redan sett samma innehåll på de digitala arenor vi använder. Kungahusets sätt att använda sin Facebooksida i ett läge då informationsbehovet är stort väcker intressant frågor. Vad betyder det för oss och vår syn på mediers trovärdighet när vi ser samma bilder på löpsedlar som vi redan sett och fått mer information om via Facebook. Ställer det kanske önskemål på journalistiken att just ge fler perspektiv och ytterligare fördjupning istället för rewrites av innehållet i statusraderna. Det här är ett bra exempel på samspelet mellan de egna ägda mediekanalerna och de förtjänade medierna i både radio, tv och sociala medier. Men väcker också frågan hur mycket medierna agerar helt okritiskt – för även medierna upplever den information som finns här som väldigt nära avsändaren. Äkta och oregisserat när det egentligen är mycket välregisserat. Sen visar intresset för Kungahusets Facebooksida verkligen hur den tjänsten idag spelar olika roller i våra liv.
Från födelse till 10 statusuppdateringar:
Prinsessan Estelle födelse bekräftades av Prins Daniel klockan 07 torsdagen den 23 februari. Facebookstatusen som följde löd:
”Riksmarskalksämbetet har glädjen att meddela att H.K.H. Kronprinsessan Victoria torsdagen den 23 februari 2012 kl 04.26 nedkom med en dotter. ”
När Prins Daniel berättade om födseln så hade drygt 17 000 gillat sidan sedan den startade i november 2011. Nu fem dagar senare har sidan alltså fått ett tillskott av 50 000 människor som väljer att hålla sig uppdaterade med de senaste bilderna och nyheterna från Kungahuset via deras Facebook-sida.
Det började med en enkel statusuppdatering på morgonen den 23 februari :
”Sedan klockan 00.50 befinner sig Kronprinsessparet på Karolinska sjukhusets förlossningsavdelning. Läs här om tradition och praxis vid kunglig födsel”
det följdes sedan av 10 inlägg efter att Prinsessan Estelle var född:
1. Inspelningen från när Prins Daniel berättar om födsel, torsdagen den 24 februari.n
2. Den officiella kommunikén, torsdagen den 23 februari.
3. Hemfärdsbilden som sedan fanns i alla medier, torsdagen den 24 februari.
4. Instruktioner om gratulationshälsningar, fredagen 24 februari.
5. Offentliggörandet av namnen, fredagen den 24 februari.
6. Information om Te Deum-ceremonin, fredagen den 24 februari.
7. Video från Te Deum, lördagen den 25 februari.
8. Tack för gratulationer, lördagen den 25 februari.
9. Första bilden på Prinsessan Estelle, måndagen den 26 februari.
10. Första promenaden, tisdagen den 28 februari
/Brit Stakston