Kommer marknadsföringen trumpifieras?

Det amerikanska presidentvalet brukar fungera som en inspirationskälla för marknadskommunikationen. Historiskt  har vi sett hur olika kommunikationsverktyg sett dagens ljus under en amerikansk presidentvalkampanj. Det närmaste exemplet är hur Obamas användning av sociala medier valet 2008 bildade skola .

Kommer den senaste kampanjen påverka marknadskommunikationen? Finns det en risk att marknadskommunikationen trumpifieras?

Styrkan i Trumps politiska kampanj är hans förmåga att formulera en saga. Han berättade en saga om ett land som en gång i tiden varit framgångsrikt, som förstörts. Hillary Clinton var ohederlig och representerade det onda. Bara en person, hjälten Trump, kan rädda landet och bringa framgången åter. Det onda mot det goda. Förfall mot framgång. David mot Goliat. Trumps framgångar kan säkert inspirera varumärken att berätta en enkel berättelse, en saga.

Trump kampanjen visar också att det finns en stor grupp som känner ett utanförskap. Denna målgrupp når vi sällan med marknadskommunikationen. De delar inte den världsbild som är mainstream inom marknadskommunikation. Den politiska korrektheten kommer att ifrågasättas. Jag tror att här finns det aktörer som kommer försöka nå dessa målgrupper med ett annat tilltal och en annan världsbild.

Den stora frågan är om smutskastning och spridning av falska nyheter blir en del av marknadskommunikationen. Jag är tveksam till att de verktygen kommer att få ett stort genomslag. Men jag är övertygad om att några aktörer kommer att pröva, kanske inte med sig själva som avsändare utan genom att låta en tredje part agera.

Så vad tar vi med oss i marknadskommunikationen från Trumps kampanj är:

  1. Förpacka våra budskap som en enkel berättelse
  2. Jobba mer reaktivt-proaktivt – utnyttja samspelet direktsänd tv och sociala medier
  3. Använd robotar och botar för att hantera sociala medier och sprida dina budskap i sociala medier
  4. Rörligt ökar räckvidden för dina budskap
  5. Människor som känner ett utanförskap är en målgrupp man inte kan räkna bort

/Björn Mellstrand

Till toppen