Ko(kain)vändning av H&M

I fredags kunde vi läsa i Aftonbladet (och här på JMW-bloggen förstås) att H&M efter ett krismöte bestämt sig för att behålla Kate Moss som höstmodell trots att hon ertappats med näsan i kakburken för hela världen (eller i alla fall Sverige) att se.

Deras omedelbara reaktion var att låta Moss skriva på ett nytt avtal där hon skulle lova att hålla sig borta från ”osunt leverne” precis som hon gjort innan skandalen.

Dock verkade H&Ms ledning inte just då reflektera över hur skandalen och deras beslut att inte agera kraftfullt skulle påverka deras varumärke. Jag kan bara gissa att det inte bara var här på JMW-bloggen som H&Ms agerande diskuterades.

Kanske har dessa upprörda diskussioner under fikapauser på företag runt om i Sverige likväl som på bloggar och i andra kanaler letat sig in i H&M ledningsrum. Det är omöjligt att veta precis vad det var som ledde till H&Ms kovändning men på något sätt så verkar många människors upprördhet blivit ack så tydlig för ledningen.

När beslutet väl kom var det alldeles riktigt, men det borde ha kommit tidigare. Nu finns risken att allmänheten tolkar situationen som att H&M endast backar för att de har blivit kritiserade för sitt agerande och inte för att de är ett ansvarstagande företag. Om så är fallet får vi aldrig veta…

ToN

Till toppen