ICA och trovärdigheten


ICA har återigen slagit på trumman att de sänker sina priser. Förra gången var deras prissänkningar en framgång PR-mässigt. Säkert hade de räknat med att få lika mycket positiv publicitet denna gång. Men lovar man prissänkningar så måste man genomföra prissänkningar. Annars riskerar man företagets trovärdighet.

Sticker man ut hakan bör vara beredd på att man blir granskad. Och det verkar som om ICA kanske inte räknat med att de skulle bli granskade. Igår testade Expressen de utlovade prissänkningarna, resultatet blev nedslående – en prissänkning på 0,5 %. OK, det är en prissänkning men kanske inte något att slå på stora trumman för. Idag följer tidningen upp på ledarsidan med ”Köp inte ICAs bluff”.

Även Skandiabanken ifrågasätter ICAs prissänkningar, vilket uppmärksammas av DI, FriKöpenskap och Dagens Handel.

Det blir intressant att se vad ICAs motdrag blir. Med största sannolikhet kommer de inte vara stilla sittande när deras trovärdighet ifrågasätts.

Anseende byggs med kommunikation och trovärdighet med innehåll och handlande. Har man inget innehåll kan ingen kommunikation i världen hålla upp ett gott anseende eller hög trovärdighet.

BjM

Till toppen