Så kan Guldägget bli för PR-branschen

Det är lätt att instämma i stora delar i den kritik om Guldäggets PR-kategori som Mattias Ronge i sin debattartikel i Dagens Media i förra veckan gav uttryck för.

I förra veckan skrev Mattias Ronge en debattartikel på Dagens Media om Guldäggets PR-kategori. Han riktar svidande kritik mot hur PR-byråer hanteras i Guldägget. Eftersom jag har varit drivande i tillkomsten av en egen PR-kategori i Guldägget vill jag gärna ge min syn.

Jag var otroligt stolt över att 2009 utses till den första ordföranden i PR-kategorin och leda dess arbete. Det året vann Minimize Me, ett projekt för Max genomfört av GCI.

Under mina fyra år i Komms styrelse var breddningen av Komm och Guldägget den fråga som engagerade mig mest. Jag såg det som nödvändigt för trovärdigheten att breddningen skulle genomsyra allt, då skulle Komm gå från ett förbund för reklambyråer till en branschorganisation för alla företag inom den kommersiella kommunikationsbranschen.

Till en början drevs jag av höga ambitioner och ett stort engagemang. Men den glädje och framtidstro jag haft i den här frågan har med tiden kommit att ersättas med ett tvivel. PR-Guldägget är kanske det som får mig mest att tvivla. De senaste åren då reklambyråerna sopade mattan med PR-byråerna i Guldäggets PR-kategori så trodde jag att detta främst var PR-byråerna eget ansvar, att vi inte kunde förpacka våra bidrag på rätt sätt. Nu tror jag istället att en av de viktigaste förklaringarna står i att finna i juryns sammansättning. PR-kompetensen i juryn måste höjas. Annars finns en risk att bra PR blir synonymt med reklam som får fötter eller en tävling som återspeglar reklambyråernas syn på PR.

Att fler jurymedlemmar måste ha bakgrund i PR-branschen är en viktig fråga. Om Guldägget ska bli en tävling att räkna med för PR-branschen så måste PR-disciplinen tas på allvar. Släpp in PR-konsulter i större utsträckning i Guldäggets olika jurygrupper och speciellt i den jury som utser PR-Guldägget. Alternativt så kan PR-branschen få en egen jury med nästan uteslutande representanter för PR-företag, på samma sätt som man löst det i designkategorin. Då skulle PR-Guldägget också tas på allvar av PR-branschen.

Det är i varje handling och i varje beslut som Komm visar att man är ett breddat förbund. Ett förbund för hela kommunikationsbranschen. Att Komm har sitt ursprung i Reklambyråvärlden går inte att förneka men de kan i handling bevisa att de idag är något annat, något större.

Björn Mellstrand, fd styrelseledamot i Komm
vd och grundare av JMW

Till toppen