Globaliserad shopping
Globaliseringen påverkar våra konsumtionsmönster. Valentines Day/Alla Hjärtans-dag har blivit en allt viktigare dag för försäljningen av choklad, underkläder och rosor. För varje år som går ser vi även hur försäljningen av godis, pynt och kläder ökar inför Halloween. Det har till och med fått barnen i kvarteret att gå omkring och säga ”Bus eller godis?”. Inte direkt en klassisk ”svensk” tradition.
I veckan har vi sett hur flera svenska butikskedjor anammat ”Black Friday” och ”Cyber Monday”. Det är två stora shoppingdagar i anslutning till Thanksgiving som rivstartar den amerikanska julhandeln.
Vissa har irriterat sig på detta. Men att handeln försöker hitta nya möjligheter att locka konsumenterna till butikerna tycker jag är självklart. Det ligger i sakens natur. Framförallt i tider av minskad konsumtion.
Jag har inte hört något ännu om satsningen var en framgång. Men att döma av köerna på Kungsgatan i måndags morse (sträckte sig från Rigoletto ner mot Stureplan runt hörnet till Pocket på Norrlandsgatan) så var i alla fall satsningen från Elgiganten lyckad. I takt med att vi väljer att handla alltmer på nätet så tror jag att vi kommer fortsätta att anpassa oss till framförallt amerikanska shoppingmönster. Attraktiva Black Friday/Cyber Monday-erbjudanden kommer få oss att handla mer online därifrån. Svenska butikskedjor och e-handlare kommer då svara upp och komma med liknande erbjudanden för att inte tappa intäkter nu när det blivit möjligt att handla över Atlanten.
Jag tror att det bära är att gilla läget och välkomna ytterligare en shoppinghögtid. Black Friday och Cyber Monday är här för att stanna.
/Björn Mellstrand