Framtiden är förtjänad

Framtiden är förtjänad

Att framtiden verkligen handlar om förtjänade medier: det är den slutsats vi kan dra av de nyheter som Facebook och Mark Zuckerberg presenterade under deras utvecklarkonferens F8 på Valborgsmässoaftonen.

När Facebook-VD valde att förklara att ”the future is private”, så är det en fortsättning på de uttalanden han tidigare gjort om Facebooks väg framåt. En rejäl omsvängning mot tidigare inriktning. Det vi en gång lärt behöver nu revideras, de strategier som vi satt behöver få en översyn. Chattappar och grupper blir viktigare, Stories lyfts till förmån för Newsfeed. Facebook ökar komplexiteten varumärkesbyggande och marknadsföring. För oss som arbetar med Facebooksidor sjunker den organiska räckvidden ännu snabbare ner mot noll. Men det ger också ökade möjligheter att göra riktigt bra innehåll, skapa communities, utveckla samarbeten med Influencers på olika nivåer, underhålla med smarta köp mot rätt målgrupper. Helt enkelt: arbeta mycket mer med den förtjänade räckvidden och öka budgetarna för köpt räckvidd.

Vad är det som gör att vi kan dra de slutsatserna?

Mark Zuckerberg har satt upp fyra grundpelare för Facebooks framtid:

  1. Privata interaktioner är i centrum. Mer fokus på att hitta vänner och interagera med de personer som är viktiga.
  2. Allt krypterat så långt det går. Vare sig hackare, myndigheter eller ens Facebook ska se vad du skriver eller delar.
  3. Reducerad varaktighet i det du publicerar. Allt ska inte vara kvar i en evighet. Den idé som finns i Stories-funktionen om att begränsa tiden för hur länge något är publicerat blir nu norm för Facebook.
  4. Säkerhet från hat och hot, fake news och annat som gör upplevelsen otrygg och självklart också säker datahantering.

Allt landar i att vi ska vara mer trygga och känna att vi som individer kan trivas och vara säkra på Facebooks olika plattformar. Företaget har lärt sig av sina misstag och av den massiva kritik som de fått sedan flera år.

Hur tänker Facebook göra det här?

Fokus kommer ligga på communities och chattar. Facebook Messenger ska bli den snabbaste chattappen, en hub för alla använder att använda för sin kommunikation med sina närmaste vänner och familj. Samtidigt använder många WhatsApp, och Facebook arbetar hårt med att sömlöst integrera Messenger och Whatsapp med varandra. Grundidén är att oavsett vilken app någon använder ska du som användare kunna skriva till en person. Förutom att lansera en desktop-version av Messenger, och att Whatsapp kommer fungera vid sidan av Messenger i Facebook Portal.

Facebook gör också både en rejäl redesign av logotypen, men framförallt en stor redesign av nyhetsfeeden. Bland annat syftar den till att lyfta fram Grupper och den uppdaterade Evenemangs- och händelse-funktionen. Grupper får en central plats; nya former av att hitta grupper enklare, och funktioner för gamers- eller hälsogrupper, jobbsökare- och köp- och säljgrupper. Facebook tänker också lansera direktköp mellan användare i sitt Marketplace.

Det sistnämnda, och möjligheterna i Instagram med olika direktköp, utmanar Facebook e-handeln och delvis också Amazon. Ett exempel är möjligheten för influencers att marknadsföra sin look och du som användare kan köpa den direkt i Instagram.

Facebook väljer också att utmana Tinder och alla andra datingappar. Facebook Dating rullas ut för att bli en mer traditionell dating, medan Secret Crush bygger på att du väljer ut några vänner som du är intresserad av – och om två väljer varandra så får båda reda på det. Närmare koppling och större chans att hitta nån som är intressant.

Vilka slutsatser kan vi dra av det här?

En positiv vinkel är att sociala medier blir mer sociala igen.

Facebook fortsätter att vilja vara med i hela vår vardag: allt från kärlekslivet, våra vardagliga samtal, jobbet, shoppingen. Men det är inte längre det stora öppna digitala torget som är sinnebilden av plattformen utan mindre rum där vi möter färre personer. Facebook vill vara internet – med rätt stor inspiration från kinesiska Wechat.

Det här sker på bekostnad av oss som använder dem till marknadskommunikation och information. För oss blir utmaningen att tänka till och tänka om:

  • Organisk räckvidd blir ännu svårare att nå. Facebooksidor näms inte, och nya designen gör det ännu svårare att synas i newsfeeden.
  • Krypteringen innebär att den renodlade och direkta targeting antagligen är ett minne blott. Eftersom Facebook lovar att inte titta på vad vi skriver och gör så riskerar den data vi får tillgång till vara sämre och mindre aktuell.
  • Inriktningen på grupper och händelser, vridningen från en öppen nyhetsfeed in mot mindre avgränsade grupper innebär att vi kommer behöva köpa mycket mer sponsring av postningar.
  • Stories blir viktigare. Vi behöver som marknadsförare bättre förstå hur vi använder dem, hur det fungerar och börja att göra innehåll specifikt för just Stories, både på Instagram och Facebook.
  • Messenger kommer bli en viktig plattform för annonsering och utmaningen är hur vi undviker att upplevas som påträngande och reklamtjatiga i människors Messenger och istället välkomnas som en sorts vän.
  • Vet vi hur vi kan integrera Whatsapp i vår mediamix: har vi ens ett konto för företaget?
  • Influenser marketing kommer bli viktigare, primärt i micro- och även nano-nivå.

Framtiden är förtjänad

Det blir helt enkelt viktigare att rikta in sig på förtjänade medier. Framtiden är förtjänad, smarta taktiska köp av sponsringar och innehåll behöver vara engagerande. Så även om det känns som om Facebook än en gång gör det svårare för oss som arbetar med plattformen så finns det nya möjligheter att bygga engagemang, stärka varumärken och aktivera kunder även i fortsättningen.

JMWGolin fortsätter att spana på Facebook, och behöver du hjälp med att tänka runt framtiden på sociala medier för just ditt företag så hör av dig!

Till toppen