Förpackningar med eget språk
Under en resa till Bergamo och ett hastigt besök i en vanlig mataffär är det fascinerande vilka skillnader som genast visar sig längs butikshyllorna. Det märks direkt att det inte skulle kunna vara en matvarubutik i Sverige. Inte bara för att det säljs vin i butiken utan för annorlunda dofter och skillnader i hur varor är uppställda. Till exempel tandkrämshyllan som ser mer ut som man föreställer apotekshyllan för mediciner, de där hyllorna som apotekarien hämtar medicin ifrån. I Italien kan inte tandkrämsreklam bestå av glassiga amerikanska leenden, med mykcet röda och blåfärger á la Colgate eller Pepsodent. Här är alla tuber fortfarande i kartonger och med diskreta dämpade färger, vita kartonger med ljusblåa och ljusgröna färger. Här är tandkräm något seriös. Det är helt klart.
Älskar hur även formspråket blir så landstypiskt och i det här fallet kan vara lika härligt obegripligt som italienskan oftast är. Tog mig tre varv i butiken för att hitta tandkräm, programmerad som jag var efter skrikiga färger och stående tuber.
/Brit Stakston
Det här är inlägg 89 av 100 i bloggutmaningen #blogg100, här kan du läsa vilka andra som deltar.