Vad var det som hände? – PR-flopparna 2016.

Igår listade vi de som lyckades PR-mässigt förra året. Men vilka stod för de stora misslyckandena? Här kommer JMWs helt ovetenskapliga lista över årets PR-floppar.

Hillary Clinton.
Hon var den givna vinnaren men hon floppade. Vad hände? Trots att hon vann med nästan 3 miljoner röster så blev hon inte den som sprängde glastaket. Vad hände? Delstater som hon borde vunnit gick till Trump? Vad hände? Hon gick från en av de mest uppskattade, kanske den mest uppskattade, kvinnan i världen till en illa omtyckt. Vad hände? Många av de skarpaste hjärnorna var inblandade i hennes kampanj ändå misslyckades hon? Vad hände? Kvar finns bara frågan – Vad hände?

Landstingens upphandlingar.
Strumpor till löjligt höga priser. Nya sjukhus som kostar lite mer än vad man räknat med. Upphandlare som står svarslösa. Ingen verkar ställt sig frågan ”hur kommunicerar vi det här?”.

Influencer Marketing.
Samarbeten som inte blev riktigt som man tänkt sig. Bristande förberedelser leder till kontraproduktiv kommunikation. Men det till trots så kommer vi se ännu mer av influencer marketing framöver.

Postnord.
Postnord – vi levererar. Postnord lovar leverans i sin kommunikation. Men alla vet att de inte levererar. Verksamhetsproblem löses inte med kommunikation utan åtgärdas. Det är svårt att sätta läppstift på en gris.

Miljöpartiet.
Maskrosbarnen har vuxit upp och de har visat sig vara precis som alla andra. Och när man säger att man är en sak och visar sig vara något helt annat får man kommunikationsutmaningar.

AKB och de nya moderaterna.
Anna Kindberg Batra tog över nya moderaterna. Vad hände? Jo, hon vred tillbaka klockan och de nya moderaterna var inte så nya längre. Och kommunikationsstrategin verkar vara ”tillbaka till våra rötter”. Och själv framstod hon som en blek kopia av den karismatiske Bo Lundgren.

Cgl4EvPWwAAIQRg

Varumärken och döden.
Cheerio’s såg en tillfällighet att spinna på Prince död. Fonus såg tillfället när Kent gick i graven. Varumärken och döden kräver stor fingertoppskänsla och riskerar bli fel som i fallet Cheerio’s.

Mona Sahlin. 
Mona, Mona, Mona. Vad hände? Vår Mona-vurm har fått sig en stöt. Kanske en dödsstöt. Hennes varumärke och trovärdighet har svårt att repa sig efter falska intyg och underliga krumbukter. En fråga är alltid relevant att ställa – ”skapar jag eller löser jag ett problem?.

Grand Hotel.
Välkomna. Sedan inte välkomna. Konsekvens brukar vara en framgångsfaktor i kommunikation. Grand Hotel lyckades med konststycket att få alla att vända ryggen till dem. Stockholms mest välrenommerade hotell är säkert glada över att vi glömmer snabbt och att vissa nyheter stannar i Sverige.

Köpa mat på nätet.
Köerna i kassorna på nätbutikerna växte sig långa. Allt fler började handla maten på nätet. Men så visade det sig att flera aktörer inte brydde sig om att kall mat ska hållas kall.

Samsung Note 7.
Säger man inte som det är uppstår problem. Samsung misslyckades med kriskommunikationen och förvärrade problemet.

Bubblare:
Brasilien, Ryssland och dopingen, KI, KS, Macchiarini, Pokemon Go, Uber Pop.

/Björn Mellstrand

Till toppen