PR på liv och död

Med huvudet fullt av kloka råd och bra idéer, efter att ha deltagit i en konferens på temat ”Medierelationer”, kan jag konstatera att Johan af Donner, kommunikationschef på Röda Korset, stod för dagens allra mest tänkvärda inslag.

Plötsligt blev det allvarligt, verkligt och viktigt när Johan meddelade att hans aviserade bidrag om Röda Korsets lyckade mediearbete under flodvågskatastrofen lagts åt sidan. Istället ville han samtala om något mer aktuellt och akut.

Varför lyckas vi inte nå ut med budskapet om att människorna i Pakistan med omnejd behöver omedelbar katastrofhjälp? Varför går det så trögt den här gången trots att 100 000 redan har dött? Var tsunamin öppet mål? Vad är det för vinklingar som saknas för att media ska vakna? Vad ska vi göra nu, tycker ni?

Jag hoppas innerligt att vi i den följande diskussionen bidrog till att Röda Korset kommer att få in mycket pengar till sin katastrofhjälp. Om ett par veckor kommer temperaturen i Pakistan att sjunka och regnet att förbytas till snö. Då kommer många barn och vuxna att frysa till döds.

/ FrF

Till toppen