"Företags-tv" som redaktionellt material

Handelsbanken-TV är intressant och har varit spännande att följa utvecklingen av. En mycket ambitiös och påkostad produktion  med extremt höga tv-ambitioner även redaktionellt sett. Ambitionen är att ge ”oberoende ekonomisk webb-tv” och innehåller en mix av nyheter, intervjuer och direktsändningar från större relevanta event inom området och sänds flera gånger per dag.

I dagens SvD fastnar jag för en TT-notis om att färre köper SMS-biljett:

”Försäljningen av mobilbiljetter i kollektivtrafiken i Stockholm har rasat sedan den första februari, då ett nytt betalningssystem som kräver registrering på förhand infördes. Innan förändringen såldes det 30 000 sms-biljetter varje dag. Förra veckan såldes det 10 000 biljetter per dag, rapporterar Handelsbankens tv-program Studio 12. Hittills har 85 500 personer registrerat sig hos SL.
© Tidningarnas Telegrambyrå eller artikelförfattaren, 2013-02-18 14:54″

Artikeln publicerades strax före 15 och Norran var först med att plocka upp nyheten inom någon minut. I skrivande stund finns det 43 artiklar som plockat upp nyheten med referens till ”Handelsbankens tv-program Studio 12”. Det har även plockats upp av ytterligare fler ofta med egna vinklar och då har man valt att göra det utan referens till Handelsbanken.

Efter att TT-artikeln kollades upp upptäcktes det att den var publicerad en timme innan Handelsbanken sände sitt egna inslag om detta. Handelsbanken puffade för programmet och aviserade att det skulle sändas 15.45.

handelsbanken

Ställde Handelsbanken frågan på twitter om de låtit redaktioner se på materialet i förväg och de bekräftade att TT tipsats: ”denna gång tipsade vi TT. Ingen redaktion får förtur, allt är fritt för alla.”

handelsbanken 4

handelsbanken 2

handelsbanken 3

För någon månad sedan undrade Affärsvärlden varför Handelsbanken storsatsar på det här sättet. För mig är svaret solklart. Handelsbanken-TV är en kanal för att bygga sin egen trovärdighet och expertroll genom att initierat kommentera nyheter av ekonomisk karaktär. Man talar inte om Handelsbanken och visar med sin satsning att man vill göra det här långsiktigt, aktuellt och med hög redaktionell integritet. Tittarsiffrorna ryktas vara höga, produktionskostnaderna likaså höga men hemliga.

Ett effektivt varumärkesbyggande som till stor del gör så mycket mer än traditionell reklam för Handelsbanken. Att ett företag, vars affär bygger på ekonomiskt kunnande och trygghet, erbjuder kvalificerat redaktionellt innehåll av folkbildande karaktär bygger förstås varumärket på ett briljant sätt. Att fungera som trovärdig referens som källa i en TT-notis visar exakt hur långt man kommit.

/Brit Stakston

Närrelaterade lästips: Grattis Avanza – nästan Stora Journalistpriset

Det här är inlägg 28 av 100 i bloggutmaningen #blogg100, här kan du läsa vilka andra som deltar. 

Till toppen