Fejkmajonnäs på scen i Austin

Dag 1 på SXSW 2016. Äntligen börjar det. En liten besvikelse igår då ingen av oss fick biljett i lotteriet för att se Obama. Oddsen var så där. 35 000 personer i kö för 2000 biljetter. Men men. Nu gäller det att klara stressen över allt man vill se och vad man kommer tvingas välja bort på grund av schemakrockar. Har försökt leta efter lite röda trådar i årets program och orden som återkommer oftast är ”virtual reality”, ”content”, ”robots”, ”AI” and wearable tech in fashion”.

Den stora matdelen från förra året verkar ha fått stå tillbaka lite i programmet. Men det finns dock en del spännande att se. Personligen ser jag mycket fram emot att lyssna till Joshua Tetrick från Hampton Creek. Hörde honom i en panel för fyra år sedan när han presenterade sitt nya företag som tagit fram en helt växtbaserad majonnäs. Då pratade han om vikten av bra design, hyllplaceringar i butik och vikten av rätt kommunikation för att komma över de kulturella utmaningarna som finns med att försöka sälja in en ”fejkmajonnäs” till kräsna amerikaner. Så här fyra år senare verkar han ha lyckats. Hampton Creek har många ögon på sig. De har produktutvecklat ytterligare och säljer idag även en kakdegsprodukt.  I år får därför Joshua en scen för sig själv och jag ser fram emot att höra hans framtidsspaning för mat och livsmedel.

Till toppen