Fejkad vän på Facebook

Idag avslöjar Resumé att en PR-byrå skapat profilen Nova Barakel som försökt skaffa vänner på Facebook. Den fejkade Nova är en karaktär i en kommande bok. Hon har skaffat sig många vänner på det sociala nätverket. Jag var en av dem hon försökte bli vän, men jag valde att ignorera hennes förfrågan.

Resumés Viggo Cavling skriver bra varför detta är dålig marknadsföring. Han sammanfattar det i att ingen vill bli lurad.

Fejkade kampanjer blir vanligare och är populärt i andra länder. När jag i slutet av juni satt i juryn för PR-Lions under Cannesfestivalen så förvånades jag över att fejkade kampanjer är så vanliga.

Kommunikation handlar om trovärdighet därför är jag mycket tveksam till denna typ av kampanjer. Jag tror att denna typ av kampanj gör alla företag som vill använda de sociala medierna i sin kommunikation med konsumenterna en björntjänst och drar undan mattan under fötterna på företag som vill bygga relationer i de sociala medierna. De bidrar också till att framställa professionell kommunikation i de sociala medierna som något som handlar om luras och fejkas. Och det gör mig ledsen och besviken. Dessutom visar det varken att man inte förstått att kommunikation i de sociala medierna handlar om äkthet och genuitet.

Björn Mellstrand

Till toppen