Facebook back to the basics i The Social Network

Efter att ha sett The Social Network vill jag addera några tankar som skiljer sig från intervjun inför filmen som  gjordes av Agenda för en vecka sedan.

Nej den här filmen kommer inte påverka vårt förtroende för Facebook. Visst Mark Zuckerberg är smått otrevlig, arrogant och ûberfyndig i de sylvassa replikskiftena mellan honom och de personer han kör över under resans gång.  Men samtidigt är han supersmart på ett sätt som gör att vi förstår att allt inte kan vara perfekt och den där oförmågan att umgås med människor blir mest naturlig. Vi förlåter, ser igenom honom och vi anar att han precis som alla andra egentligen bara är ute efter närhet och att bli accepterad. Bara det att han gör det på det sätt han behärskar, bäst sammanfattat i filmen genom citatet:

”You’re not an asshole…but you try so hard to be one”

Filmen summeras med två huvudpunkter för mig:

  • Samtidsdokumentation: Det är i sin enkelhet en fin liten bit relevant samtidsdokumentation. Även om inte nätets storhet eller ens Facebooks lyfts fram riktigt på det sätt som kunde gjorts. Vi kastas tillbaks till vad Facebook var och fastnar där, i en online årskatalog för våta collegestudentdrömmar men tar ändå några steg
  • Nördinspiration: Den väcker entreprenörsnördsdrömmarna hos oss alla. Man vill hem och koda nästa smarta grej. Filmen visar vad som är möjligt när vi behärskar teknikkunnandet och är duktiga på att applicera det på de behov av nya tjänster som finns runt om oss. Filmen snuddar här vid den framtid som finns för de digitala nördar som behärskar detta. Det kan bland tittarna finnas den som knäcker nästa stora grej!

Filmen innebär alltså inte någon större förtroendekris för Zuckerberg och Facebook. Men kan ändå inte låta bli att fundera  lite över effekten av att vi kickats tillbaks till the basics of Facebook,  till den där skolkatalogen och tonårsdejtandet. Det där som är en sån svår balansgång, den mellan det privata nödvändiga relationsbyggandet och möjligheten för företag att också finnas där.

Facebook är den klarast lysande stjärnan som vår samtids gemensamma nätreferenspunkt och lite trist tycker jag allt att det i filmen återigen reduceras mest till ett redskap för att hitta någon att ligga med. Kanhända att den ”skada” filmen kan innebära är att den tveksamme marknadschefen eller vilsne företagsledaren som hittills sagt nej till Facebook inte kommer att ändra sig efter att ha sett den. Han/hon kommer inte vilja lägga många timmar på Facebookstrategier just veckan efter att ha sett den i alla fall…

Resan mot det Facebook som idag bygger, förstärker och fördjupar relationer, omdefinierar gränsen mellan privat/personlig, hjälper oss marknadsföra både oss själva och företag/organisationer/myndigheter berördes inte alls. Facebook har och kommer att fortsatt påverka den digitala kartan men filmen The Social Network kommer inte bidra till att få de som fortfarande känner en tveksamhet inför allt detta att  förändra sin syn på nätet och kommunikation.

Men gå och se den och berätta vad du tycker är filmens styrkor/svagheter!

Filmens sista soundtrack är Beatleslåten ”Baby you´re a rich man”. Bara en sån sak!

How does it feel to be
One of the beautiful people?
Now that you know who you are
What do you want to be”

/Brit Stakston

*Stort tack till PR of Sweden och Jerry Silver samt Jens Persson, sociala medieredaktör på  Disney för chansen att se The Social Network.

Till toppen