Modig kommunikation i bruset

Det är svårt att nå ut i mediebruset idag. Framförallt om du låter som alla andra. Det går såklart att ändra på. Men det är lättare sagt än gjort. Att skilja sig från mängden kräver mod och styrka i ett risktagande.

Jag var en vecka i Turkiet i sommar. En av orterna jag besökte var en typisk charterort. En massa hotell längs en strandremsa och en lång strandpromenad som kantades av restauranger. Att gå längs strandpromenaden var som att ta sig igenom en hinderbana. Ni känner säkert igen er. Vart man än vänder sig ropar någon efter dig, alla med samma budskap:

”Hello nice couple! Please take a look at my menu!”

Det blev tröttsamt efter ett tag så jag och min sambo vek av för att leta reda på en annan restaurang. Längre bort från allt ståhej nere vid vattnet.

Jag kunde dock inte sluta tänka på om en av alla de där inkastarna skulle våga sig på att kommunicera ett annat budskap. Våga stå ut. Göra något eget.

Jag lovar dig att jag och min sambo reagerat positivt och styrt vår uppmärksamhet mot den inkastare/restaurangägare som istället basunerat ut:

”My mother’s home made Turkish meatballs. Great price tonight!”

eller

“The fisherman just dropped off 10 red snappers. Get them from the grill while it is hot!”

Tillräckligt kort för den tid det tar mig att passera förbi men ändå innehållsrikt nog för att reta mina smaklökar. Och framförallt ett eget budskap. Något personligt. Något nytt.

Ett budskap som står ut i bruset.

Samma sak gäller för kommunikationen som företag och organisationer för i dagens medielandskap. Varje dag fullkomligt bombarderas vi med budskap. Betydligt fler än de som ropades ut längs strandpromenaden i Turkiet. Likheten är dock att de i majoritet alla låter likadant.

”Please come look at my menu!”.

Det är få som berättar en historia. Få som skiljer sig från mängden. Få som berör.

Självklart finns det goda exempel med modiga företag. En personlig favorit är United Airlines. I boken Juicing the Orange berättar grundarna bakom reklambyrån Fallon om sitt arbete med USA:s största flygbolag. Vi får följa hur de valde strategi, identifierade målgruppen men också hur de kom fram till ett helt eget bildspråk. Unikt för flygbranschen.

Istället för bilder på leende flygvärdinnor eller ett Jumbojet bland molnen valde man att engagera några av världens bästa konstnärer och animatörer. Resultatet blev ett gäng animerade reklamfilmer som berättade historier. Inte direkt om flyget. Men om livet. När kampanjen lanserades var det något helt nytt. Visst var det ett risktagande men det lönade sig och blev väldigt framgångsrikt.

Jag funderade på om jag skulle prata med en av inkastarna innan reste hem från Turkiet. Så blev det aldrig vilket jag ångrar lite. Däremot lovar jag att applådera de som vågar göra något eget i mediebruset. Såväl företag, som restaurang eller person.

Här hittar du filmerna från United Airlines.

Till toppen