BEFRIAD ZON: Svenskt Näringsliv bakar pepparkakor och gör bort sig totalt

SVD har en artikelserie om vår tids habegär. Tidningarna har de senaste veckorna fyllts av artiklar som fokuserar på överkonsumtionen i vårt samhälle. Julspecialsidor med ekologisk julmat och ekorelaterade presenter har funnits i varje dags- och kvällstidning.

Artiklar som tillsammans med klimatrapporteringarna lyfter insikten om att vår egen livsstil är nyckeln till en hel del av de klimat- och miljöproblem vi står inför.

I detta sammanhang blir det löjligt och förvånande att läsa Svenskt Näringslivs helsidesannonser i DN. Under rubriken ”Sagan om gumman som handlade för lite” får vi veta vad som händer om vi lyssnar på vad som sägs på kultursidorna (!) om att handel är dåligt för själen, dåligt för de fattiga och dåligt för planeten. Att de som har affärerna får stänga och att alla fattiga på andra sidan jorden som gjort alla sakerna i affärerna inte fick jobba längre. Dessutom fick gumman i sagan en astråkig jul eftersom hon inte handlade.

Herregud vilket strunt.

Visst konsumtionen är navet i den marknadsekonomi vi lever i. Svenskt Näringsliv behöver inte ens oroa sig, vi kommer slå all time high i konsumtion även denna jul.

Annonserna och tonaliteten i dem visar dock en världsfrånvändhet som är anmärkningsvärd år 2007. Svenskt Näringsliv förlöjligar sig själv mer än de ”kulturmuppar” som de refererar till i annonsen.

Att Svenskt Näringsliv väljer att avsluta ett år som på alla sätt och vis satt fokus på viktiga parametrar för en hållbar samhällsutveckling  med att ondgöra sig över ”antikonsumistiska rörelser” med dessa sagor är skrämmande.

De här annonserna kommer att bli skrönor från en aningslös tid om några år.

Brit

P.S  SvD kommenterar annonserna den 13:e december.

Till toppen