BEFRIAD ZON: Jajja stämmer kritiker – ger fokus på viktig fråga
Sökmotorskonsulten Nikke Lindqvist har i dagarna stämts av sökoptimeringsföretaget Jajja. Det räcker med att googla på Jajja för att vi ska förstå varför stämningen görs.
Nikke Lindqvist är en av dem som uttryckt kritik mot Jajja och spamlänkande vilket även till exempel IDG och bloggen Vetenskapsnytt gjort tidigare. Kritiken mot Jajjas stämning i veckan fångas upp av bland annat Simon Sundén och Nätkoll. Jocke Jardenberg skriver till och med Jajja stäm mig också. Läs även Carnabys reaktion över att de dragits in i det hela.
Vi får väl använda tillfället till att sätta fokus på en angelägen fråga för branschen. Vikten av att göra företag medvetna om svarthattsbranschen parallellt med att företagens stora intresse för sociala medier just vaknat.
Alla vi inom kommunikationsbranschen befinner oss i en tid då gränser suddas ut mellan våra olika branscher. När vi föreläser får även vi ofta frågor om sökmotoroptimering. Vi kör då en ”Enkel SEO”-genomgång för att visa vad sökmotoroptimering i sin enklaste form handlar om. Vi berör då frågan om distribuerad närvaro och ger enkla råd som att till exempel:
- Skriva varumärke, värden etc lite oftare än i vanlig text
- Upprepa viktiga ord för postningen lite oftare än som görs i vanlig text
- Kategorisera och tagga varje inlägg
Vi resonerar sedan att man enkelt genom distribuerad närvaro kan få kontroll över fler av de organiska träffarna genom att finnas på t.ex. YouTube, Flickr, koppla profiler på LinkedIn till företaget, genom en blogg som regelbundet uppdateras. Att det här gör att även ett litet företag kan nå ut. Att det svenska språket är i sammanhanget såpass litet bidrar också till en lätthet att faktiskt kunna förändra förstasidans organiska träffar relativt snabbt.
Ibland finns det någon bland åhörarna som då säger ”ja men det där kan man ju köpa sig till” och syftar på spambloggandet. Det givna svaret från oss blir:
- det där kommer förr eller senare leda till trubbel
- fokusera istället på ert eget kvalitativa innehåll, det är vad användarna vill ha
Vi blir ständigt uppvaktade av företag som vill berätta om sina förnämliga tjänster inom sökmotorbranschen. Det kretsar runt bloggandet om fejkbloggar (positiva bloggpostningar garanteras) och spambloggande som kommer kunna lyfta våra uppdragsgivarnas sökresultat.
Styrkan för ett företag med sociala medier är att jobba med sin egen närvaro. Föra dialog. Bli närvarande. Ge innehåll. Ge ett mervärde till det man kommunicerat tidigare på webben. Framför allt handlar det om att på ett genuint sätt sätta sin verksamhet, sina produkter och tjänster i relation till dagsaktuella frågor. Det når man inte varken genom bloggar som dunkar in tomlänkar eller genom att låta bloggare skriva fejkrecensioner.
/Brit Stakston
Disclaimer: JMW har föreläst tillsammans med Nikke Lindqvist, vi har även rekommenderat honom för uppdragsgivare som sökt stöd för sökmotoroptimering.