BEFRIAD ZON: 1 år på JMW

Nu har jag jobbat 1 år på JMW. Ett galet fantastiskt år!

JMW är en spännande byrå att jobba på. Med nyfikenhet som ledord från VD Björn Mellstrand tillåts vi medarbetare ständig utvecklas, blicka framåt och se hur nytt tänk kan passa in hos våra existerande och nya uppdragsgivares marknadskommunikation. Med nyfikenhet och kreativitet i så starkt fokus är varje dag på JMW rolig och utvecklande. Men också krävande. Det har varit ett tufft år. Men det blir så dels när man har starka tendenser av arbetsnarkomani, dels när så mycket händer inom kommunikationsområdet som kräver båda strategiskt tänk och praktiskt hands-on arbete.

Angående arbetsinsatsen så handlar det ju om att jag egentligen tycker att det inte finns något som är roligare än att jobba…vad är fritid och vad är jobb när man har förmånen att ha den typen av arbete som jag har? För mig är allt det som är det allra, allra roligaste jag vet, också det jag får betalt för att göra.

Angående vad som hänt inom kommunikationsbranschen som krävt en ständig närvaro och en koll på vad som händer handlar det förstås om sociala mediers utveckling och hur det påverkat oss som kommunikatörer och rådgivare. Jag har haft förmånen att arbeta med sociala medier och employment branding som huvudområden. Två områden som i sig är en perfekt matchning. En stor del av mitt arbete under året har ägnats åt att missionera om sociala medier i mediemixen i olika sammanhang för ett stort antal företag. Det har lärt mig och JMW massor om hur företag tänker och vad vi som kommunikatörer kan hjälpa dem med.

Det är oerhört tydligt att sociala medier utmanar alla traditionella rollfördelningar. Både mellan oss konsulter verksamma inom olika områden såsom reklam, webb samt PR och mellan olika affärsområden och enheter på företag vilket leder till spännande perspektiv av affärsutveckling och nätverkande.

Dessutom utmanar sociala medier många yrkesroller idag. Behövs pr-konsulten när alla gatekeepers som kan få ut företagets budskap i princip är borta? Det vill säga det är klart att de finns där, journalisterna som avgör om just den här eller den här historien ska tas in i tidningen. Men även om ett företags historia inte plockas upp så har företagen idag en möjlighet att själva få ut sin syn på det som skrivs och kan till exempel i en blogg, i kommentarer till artikeln eller på andra sätt positionera sin syn och sina tankar om aktuella skeenden som påverkar företaget. Det finns också en hel bloggosfär att vända sig till. Arenorna och megafonerna är många, för oss som individer och för företag. Det är ett paradigmskifte. Vackert, klyschigt begrepp men ack så relevant här. Med paradigmskiftet följer en ny roll för oss; guidens och pedagogens.

Det här har varit spännande att få vara med och driva utvecklingen runt detta på JMW. Några nedslag under året som gått:

# Idag för ett år sen, den 13 juli skrev jag min första bloggpost. Inte bara min första bloggpost på JMW utan min allra första bloggpost någonsin. Jag hade mycket medvetet valt bort bloggandet som skrivform tidigare, varför kan vi ta en annan gång. Men på JMW är bloggandet en del av arbetsuppgifterna och här blev det plötsligt relevant och väldigt roligt. Att jag sen också genom mitt intensiva bloggande också utmanat våra gränser har varit en spännande intern resa….eller hur Björn? Ett centralt begrepp inom sociala medier är ju transparens och det har vi själva praktiskt genom bland annat bloggen och microbloggandet via Jaiku också fått stöta och blöta internt.

# I augusti insåg Björn och jag att det var dags att få mer kunskap om Facebook-febern som rådde. I samma stund som hela Sverige loggade in på Facebook sammanställde vi en undersökning.

# Någon vecka senare bjöd vi in kollegor för att prata om sociala medier utifrån vår Facebook-undersökning. Ett lyckat rundabordssamtal som blev gav inspiration och blevbörjan till ett nytt sätt att arbeta med nätverk och delande av kunskap på JMW. Vi har sedan under året haft en mängd spännande frukostseminarier som till exempel det om CSR.

# I oktober tillfrågades jag om att vara med i Aktuellt som ”Facebook-expert”. Med medievana från både direktsändningar och dokumentärer, både som privatperson och yrkesmänniska, kan man tycka att det där var väl inte så märkvärdigt….och själva sändningen var ju inte det, men att få vara med  i Aktuellt som ”expert” lirar ändå i en helt annan division så är det ju :).

# Under året som gått har vi också startat kurser i sociala medier och så småningom utarbetades även ett koncept för kurser om företagsbloggandet. Förutom mötet med många och spännande företag så har arbetet med kurserna inneburit två andra viktiga saker. För det första att jag fått förmånen att få arbeta med en av Sveriges kunnigaste sociala mediestrateger och mest erfarna bloggare dvs Niclas Strandh, kreativ planner på reklambyrån Heimer & Company där han också är delägare. Vi föreläser tillsammans, har utvecklat kurserna och har gjort en spännande resa tillsammans under året som idag också förgrenat sig till bland annat arbete med ett antal gemensamma uppdragsgivare. För det andra att samarbetet mellan oss som kommunikationsbyrå och Heimer & Company som reklambyrå inneburit att vi kan vara förebildliga i relation till kunder. Sociala medier vinner på en helhetssyn på kommunikationen. Om vi som byråer jobbar tillsammans visar vi dels att det är möjligt att arbeta tillsammans dels ger vi i våra kursupplägg helhetssyn på varumärkets positioneringsvariabler både ur reklam- och pr-perspektivet i de sociala medierna.

# Arbetet med Johan Ununger, VD Saltå Kvarn. Har bloggat om vårt första möte under Livsmedelsdagarna här. Johan har bland annat varit deltagare på vår bloggkurs Johan är en modig företagsledare som med humor och stor passion driver ett enormt spännande företag. Det är en förmån att få jobba med både honom och det företag han driver. Läs gärna Saltå Kvarns blogg.

# Plan Sverige är en annan av mina uppdragsgivare och det är också ett oerhört roligt uppdrag. En spännande organisation fylld av modiga, nytänkande och engagerade människor. Vid sidan av den årliga Faddergalan funderar man ständigt på nya insamlingsformer och nya kommunikationsformer. Ett exempel är Mobilkomposten. Intervjun med Anna Hägg-Sjöquist, generalsekreterare Plan Sverige och Kenneth Jönsson, VD Nokia Skandinavien i samband med lanseringen av kampanjen får vara exempel på saker vi arbetat tillsammans med Plan Sverige och Nokia med, se intervjun här. Ett briljant exempel också på hur man i det lilla formatet med hjälp av rörligt material på nätet skapar en närhet och direkthet som slår alla fina informationsfoldrar eller mer ”offentliga tal”. En stor glädje att arbeta med denna kampanj och har inneburit andra roliga sidoaktiviteter som att till exempel att få inspirera och förse Adam Tensta med en Nokia N95:a, så han kunde börja Bambusa eller att få presentera Bambuser som tjänst för Nokias ledningsgrupp.

# Måns Adler och Jonas Vigh från Bambuser har också betytt mycket under året. För sitt mod, sitt entreprenörskap och sin vilja att göra något mer med det livsredskap som mobilen är. Men också för sin öppenhet, nyfikenhet och genuin vilja att dela med sig av tankar och funderingar. Galet utvecklande att få ha varit en liten pusselbit på den spännande resa Bambuser genomgått under året. Sen en självklar glädje att få använda Bambuser i jobbet på olika sätt. Vi vann bland annat det nordiska uppdraget för Hotels.com tack vare hur vi använde Bambuser som en del i våra kreativa förslag.

# Björn Falkevik, mannen, kameran, mobilen – skaparen av Frankenstein-kitet. Oj vilken rolig överraskning det första mötet blev! Mannen från skogen som möter en av hans tittare från bambuser 🙂 vi har under året kommit att jobbat en hel del tillsammans i olika konstellationer. Tillsammans med Niclas Strandh blev vi tre också The Team – oslagbara 😉 i ett spännande projekt med E.ON. Sann passion och glädje som smittar driver Björn.

# Sara Lidvik från E.ON måste också nämnas här tillsammans med sina kollegor på koncern HR. En klart lysande stjärna som i sin roll som rekryterare kommer att ge en ny bild av E.ON som arbetsgivare, ett klockrent exempel på styrkan i att använda de anställda själva som ambassadörer.

# Sen… Alla JMW-kollegor förstås! Anna-Lena som delägare och alla andra stjärnkollegor; Marika, Lisa, Ulrika, Ina, Magnus, Ann-Sofie, Lin, Kristofer, Mattias, Elias och Joakim. Till hösten ska vi flytta till nya större lokaler. En riktig nystart för oss alla. I våra gemensamma framtids- och visionsdiskussioner just nu läggs grunden till ett ännu starkare team vilket är en så viktig del för framgång. Det ska bli kul att få sitta tillsammans allihop i en enda stor kreativ verkstad!

Självklart skulle ovanstående lista kunna göras hur lång som helst för det har varit ett fantastiskt år med många och roliga uppdrag och många spännande möten med fantastiska människor. Men för att inte halshuggas helt för att skriva för långt så slutar jag här och avslutar med mannen som möjliggjort allt detta Björn förstås, som VD för JMW.

  • Utan Björns nyfikenhet hade jag aldrig känt mig så hemma som jag gjort på JMW och kunnat prestera det jag presterat.
  • Utan Björns förtroende hade jag aldrig kunnat leverera det jag gjort ifråga om engagemang, idéer och arbetslust.
  • Utan Björns glädje över sitt jobb hade jag inte känt mig lika stolt och glad över JMW.

Till allt det här behövs det något mer än nyfikenhet och kreativitet. Nämligen mod. Ett mod att tänka utanför traditionella banor. Det modet har Björn och det gör det så väldigt stimulerande att jobba på JMW.

Tack Björn för ditt förtroende! Nu kör vi vidare 🙂 there is plenty 2 do.

/Brit Stakston

Till toppen