Twitter som arbetsförmedling #nyttjobb
I veckan RT:ade jag säkert ett 10-tal jobbtillfällen dvs skickade vidare meddelanden, tweets från mina följare som sökte personal. När jag RT:ar når det potentiellt sett 1 800 nya läsare*.
Då föreslog jag en hashtag för detta och nu verkar #nyttjobb användas regelbundet. Helt fantastiskt vad som hänt här på två dagar. Arbetsförmedlingen blir omkörda! Eller kan använda #nyttjobb för att snabbt få ut sina lediga tjänster också. Hashtagen #nyttjobb kan vara en mötesplats för de som söker nytt jobb likväl för de som de har ett nytt jobb att erbjuda. I realtid.
En hashtag är det ord man gemensamt väljer att använda i de tweets eller postningar man gör via twitter med prefixet #. Hashtags kan används under en kortare eller längre period. Den gemensamma märkningen av varje inlägg gör det dels lätt att följa alla tweets som görs i realtid dels blir de också sökbara och lätta att hitta även senare. En stor fördel är förstås att man ser allas inlägg, det vill säga även de man inte följer. Använda hashtags hittar du här.
Det finns massor av fantastiska exempel på hur jobb och jobbsökande hittat varandra via de sociala medierna. Har du ett favoritexempel du vill nämna här så gör gärna det! Så vi visar hur nätverkande med hjälp av ny teknik leder till fantastiska saker.
Och glöm nu inte att nästa gång du söker jobb eller behöver rekrytera använda #nyttjobb. Gör en tweet märkt med #nyttjobb och puffa för rekryteringsinformationen genom att lägga in en länk. Ni kan ju också be läsare skicka er ett direktmeddelande (då måste ni dock följa varandra redan).
Jag lovar ni kommer snabbt få respons, det vet jag från säker källa!
/Brit Stakston
*Exakt hur många man når via en RT någon beror förstås på hur många som ser den överhuvudtaget och hur många följare som överlappar personerna emellan. Den av t.ex. mina följare som skickar ut en tweet har ju säkerligen ett antal gemensamma följare med mig. Men inte alla dock så det når snabbt ut bredare än inom det egna nätverket.
Skrev för övrigt igår om att det är ignorant att inte använda Twitter som kommunikationskonsult år 2009.