Yahoo tar ett steg närmare Hollywood
Enligt en artikel i San Francisco Chronicle (på tips från FutureWire) har Yahoo producerat ett pilotavsnitt av en ny ”reality show” som kommer att vara tillgänglig via Yahoos hemsida. Programmet heter ”Wow House” och avsnittet kostade cirka 100 000 dollar att ta fram. Huvudkaraktärerna i programmet består av två familjer vars hem utrustas med hemelektronik för 10 000 dollar.
Programmet är gratis och tittarna bestämmer själva när de vill titta på avsnittet. Intäkterna kommer att genereras från annonser i anslutning till programmet.
Redan vid Yahoos rekrytering av Terry Semel som företagsledare tog man ett steg närmare Hollywood – han är nämligen en före detta chef för ett filmbolag. Ambitionen är nu, enligt artikeln i San Francisco Chronicle, att närma sig målet att skapa framtidens TV.
Google har inte alls varit lika snabba och kommer att få svårt att komma ikapp Yahoo på det här området.
Programidén låter kanske inte allt för upphetsande, men däremot är det intressant att ett företag som Yahoo ger sig in på den här marknaden och producerar ett underhållningsprogram för Internet som kan ses som en konkurrent till TV-program. En viktig skillnad mellan program producerade för Internet och TV att de förstnämnda än så länge är väsentligt kortare och generellt sett har avsevärt mindre budget.
Enligt Semel börjar nu marknaden bli mogen för nästa steg i utvecklingen av video via Internet. Detta steg innebär bland annat att konsumenterna själva tar kontroll över TV-tablån.
Vi följer utvecklingen med spänning!
ToN