Vård av personliga varumärken?


Första morgonen med DI på några veckor. Efter en lång och skön semester slår jag upp DI på matbordet. En snabb genomläsning. Stannar till på sista sidan ”Hovet och Akademien blåser liv i Fröken Sverige”. En gång till ”Hovet och Akademien blåser liv i Fröken Sverige”. Sover jag eller är jag fortfarande på semester?

I artikeln man läsa att Panos Papadopoulos har inlett ett samarbete med Elisabeth Tarras-Wahlberg, Hovet, Sture Allén, Svenska Akademien, och Gunvor Engström, Företagarna, kring Fröken Sverige. Tillsammans har de utvecklat ett nytt koncept för Fröken Sverige som de hoppas ska få någon tv-kanal att hoppa på.

Vänta nu. Vad har dessa tre personer med Fröken Sverige att göra? Hur kommer deras medverkan i Fröken Sverige-tävlingen att påverka deras personliga varumärken? Eller varumärkena de företräder? Känns Fröken Sverige som en tävling som har något med hovet att göra? Ska Madeleine ställa upp i tävlingen? Eller ska kronprinsessan vara domare? Eller vad har Fröken Sverige med Svenska Akademien att göra? Förväntar sig Sture Allén att de ska vaska fram kommande nobelpristagare i litteratur genom Fröken Sverige tävlingen? Eller Företagarna? Vill jag som medlem av Företagarna att min VD ska vara engagerad i Fröken Sverige tävlingen? Vad har den med företagande att göra?

Säkert är det bra för tävlingen att få med sig Tarras-Wahlberg, Allén och Engström. Men är det bra för Elisabeth, Sture och Gunvor? Jag är tveksam. Eller kan det vara så att jag har en snäv bild av Fröken Sverige?

BjM

Till toppen