Trafikverket och Facebook kan spåra ur helt
Skrev ju utförligt häromveckan om Trafikverket och deras Facebooksida. Det hela håller på att spåra ur allt mer. Nu har andra anställda börjat ge sig in och diskutera med Lasse Hansson. Helt förkastligt och helt fel strategi, men förståeligt som frustrerad kollega.
”Lasse Hansson” reflekterar om varför chefen alltid blir fullast under samverkan……och klart är väl att det här kommer fortsätta tills Trafikverket så småningom lägger ner sin Facebooksida.
Själv fick jag en anonym kommentar på min bloggpost skriven av någon med ip-adress Banverket.se som tycker att jag blandar äpplen och päron i min förra bloggpost när jag, som han uppfattat det, jämför Stutterheim Raincoats och Trafikverket. Min första kommentar är förstås att det inte avsågs att vara en jämförelse på det sättet. Solklart är det stor skillnad på att driva en företagssida på Facebooksida för regnkläder eller en myndighet.Syftet var att bjuda på två, just helt olika, perspektiv av hur verkligheten kan vara när man administrerar Facebook-konton. Ett guldkorn. Och en surdeg.
Anledningen att jag nämner den kommentaren är att en anonym kommentar skickad från Banverket visar att Trafikverket (fd Banverket och Vägverket) omgående borde erbjuda kompetensutveckling om sociala medier. Kanske skulle en öppen diskussion om syftet med Facebooknärvaron internt skapa en större förståelse och ge stöd till anställda som inte delar ”Lasse Hanssons” syn på Trafikverket.
I övrigt läs gärna min förra post med några råd om hur Trafikverket skulle kunnat hantera den uppkomna situationen.
Närrelaterat är att jag tycker det är mycket intressant att SJ haft så lite, i princip inga, kommentarer från resenärer på sin Facebooksida, inte ens igår.
/Brit Stakston